Spørsmål om kostplaner

Jeg får ofte spørsmål om jeg selger kostplaner, om jeg kan sette opp en ukes meny, men jeg har desverre ingen utdannelse inne matlaging, kosthold eller ernæring og er kun selvlært. Så salg av kostplaner overlater jeg til de som har utdannelse innen faget. Jeg er bare over gjennomsnittet interessert i mat og hvordan den påvirker kroppen som igjen har fått meg dit jeg er i dag.

Pannekaker her

Mange tror at lavkarbo det er egg, bacon og mye,mye fett. Det er delvis sant og ikke sant. Lavkarbo er ren mat uten tillsetningsstoffer. Fett må vi ha som energi da karbohydrater utelates, men ingen vits i å la maten “svømme” i fett av den grunn. Bruk sunn fornuft.

Chaffle her

Selv har jeg levd lavkarbo i flere år da kroppen min har det bedre og jeg har spist meg medisinfri fra UC, som er en kronisk betennelse i tarmen. Jeg er ikke blitt frisk, men mye bedre og kan klare meg uten medisiner. Slurver jeg eller skeier ut og får i meg noe mat som ikke er bra for min kropp, får jeg utbrudd og blir skikkelig dårlig. Nå dette skjer blir jeg alltid påminnet viktigheten av kostholdet jeg har valgt.

Knekkebrød her

Mange begynner på lavkarbo for vektnedgang. Lavkarbo er ingen quick fiks men en livsstil. Lavkarbo er også vektregulerende, opp eller ned. Så er du undervektig kan det hjelpe deg å komme opp i vekt, er du overvektig kan det hjelpe deg å gå ned i vekt. Får du ikke ønsket resultat,  er det lurt å skrive ned alt du spiser i løpet av en dag eller uke. Vi får som regel en aha opplevelse da. Lavkarbo er et vidt begrep og er alt fra 20 – 125 gr karbohydrater pr dag. Noen lever helt strikt mens andre mer smartkarbo, hva som passer for deg og din livsstil og hverdag velger du selv. Det viktigste er jo å finne en livsstil som kan fungere for deg og din familie over tid.

Pizza her

Det går fint å lage lavkarbo mat som hele familien kan spise med små justeringer til de som ikke lever lavkarbo. Koke litt ris, pasta eller servere med poteter, særlig om det er barn i familien. Det er viktig at barn får oppleve kosen rundt et måltid og at det ikke er fokus på hva de må spise eller ikke, men mer på smaker og gleden av å samles rundt bordet og et godt måltid.

Laks med hollandaise her

På lavkarbo spiser vi når vi er sultne og stopper når vi er mette, egentlig slik på alle kosthold. Et tradisjonelt høykarbo kosthold blir det anbefalt 4 måltid i døgnet + frukt, frokost, lunsj,middag og kvelds + frukt som mellommåltid. På lavkarbo spiser de fleste i snitt 2 måltid pr dag, meg inkludert. Noen dager kan jeg ha en eggelatte + 2 måltid, men i snitt 2 hovedmåltid og noen ganger 1 neve nøtter eller en smoothie på kvelden om jeg har hatt middag tidlig.

Smoothie her

Lavkarbo bygger i praksis på at kosten bør inneholde mest mulig proteiner og minst mulig karbohydrater. Fett er greit. Det er fettet som holder oss mett, så blir det et for magert kosthold vil du bli fortere sulten. Her er noen tips til gode fettkilder: laks, avokado, egg, oliven, rømme, majones, meierismør, valnøtter, mandler, kokosolje, olivenolje, creme fraiche.  Om du spiser en salat er det lurt å lage en god dressing til og risle over for gode smaker og fettkilde.

Dressing her

Jeg kan ikke få sagt det tydelig nok eller forklart det ofte nok at lavkarbo er helt vanlig mat som lages fra bunnen, men at det krever litt mer planlegging enn annet kosthold der flere enkle løsninger kan kjøpes rundt neste hjørne. Lavkarbo er glutenfritt og sukkerfritt og passer dermed for flere med diabetes og glutenintoleranse.

Horn med ost og skinke her

Jeg prøver med dette innlegget å formidle at lavkarbo er helt vanlig mat lagt fra bunnen som er sukkerfri og glutenfri. Selvfølgelig vil du aldri oppleve den fluffy hvetebollen eller samme smaker som høykarbo mat har. Men alikevel så finnes det mange gode smaker og alternativer. Jeg er like glad i kaker nå som før, men jeg erstatter kakene jeg spiser med lavkarbo kaker. Kaker spises på samme grunnlag som tidligere, til fest og spesielle anledninger.

Fløtekake her

Håper at du fikk litt tips og inspirasjon om at lavkarbo er vanlig mat uten stivelse

Ha en strålende dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg