Fløtekake

Ingenting sier vel mer fest enn en flott fløtekake. Det er fullt mulig å lage en god fløtekake eller kremkake på et lavkarbo kosthold.

Sist jeg laget denne forsvant den først av alle kaker på bordet.

FLØTEKAKE

4 egg – romtemperert

5 g natreen pulver

30 g sukrin melis

60 g mandelmel – ikke fettredusert

40 g sesammel

20 g pofiber

1 klype salt

1 toppet ts bakepulver

4 ss kokende vann

1/2 ts eplecidereddik

 

Slik gjør du:

Egg og søtning piskes til luftig eggedosis, vend forsiktig inn det tørre i eggedosis, vend så inn varmt vann og eplecidereddik.

Ha kakerøre i en bakepapirkledd rund kakeform 20-22 cm

Stek nederst i ovnen på 180 grader, vanlig over og undervarme i  ca 25 minutt, avkjøl kaken i formen

 

Når kaken er avkjølt fyller du den med det du måtte ønske, her har du et forslag.

 

FYLL OG PYNT

3 dl kremfløte

5 dråper flytende natreen

rørte bringebær

blåbær, jordbær, bringebær

Mandelmelk til dynking

 

Pisk kremfløten stiv sammen med natreen

 

Del kake i 2 eller 3 deler

 

Legg ene  kakedelen på et fat  og dynk kaken med litt mandelmelk. Ha så på litt rørte bringebær og fordel utover, fortsett med pisket krem og fordel utover, gjennta dette på alle lag helt til siste kakedel legges på. Fordel så resten av kremen rundt på hele kaken slik du ønsker og pynt med blåbær, jordbær eller bringebær.

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

 

4 kommentarer
    1. Hei. Jeg har bakt dine kaker, og nå ser jeg etter et sukkerbrød til min manns bursdag. Skal fylle det med multer og krem.
      Er dette et godt alternativ for mitt saftige luftige sukkerbrød? 😂😂
      Eller skal jeg bare bruke egg og mandelmel? Er redd det ikke blir så luftig med bare mandler.
      Takk om du svarer.
      Mvh Signe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg