Supergod Lavkarbo pizza uten melerstatning

I denne pizzaen har jeg tatt utgangspunkt i den trendy blomkålpizzaen, har du ikke testet den, ja da er det på tide å prøve. Blomkålpizza Her

Bunnen jeg laget idag er av sellerirot og om mulig ennå bedre enn blomkålpizza. Sellerirot river jeg  til fine smuler i en kjøkkenmaskin blander med egg, revet ost, salt og pepper.

Så den er helt uten mel eller melerstattninger.  Sellerirot er lav på karbohydrater, det sprø og hvite fruktkjøttet har en aromatisk duft. Sellerirot er svært kalorifattig og er en skikkelig kostfiberbombe. Inneholder kun 2,8 gr karbohydrater pr 100 gr vare. Så den er en fantastastisk grønnsak med flere bruksområder.

Sellerirot Pizzabunn 1 stor

150 gr revet ost

250 gr revet sellerirot

2 egg

1 ts salt

1 ts pepper

 

Start med å sette ovnen på 250 grader, vanlig over og undervarme.

 

Riv ost og sellerirot, bland så egg, ost, sellerirot, salt og pepper til en deig. Trykk den ut mellom 2 bakepapir og kjevle den tynn. Fjern det øverste bakepapiret og stek pizzabunn midt i ovnen i  ca 15 minutt på 250 grader

Når pizzabunn er gyllen slik som på bilde under her er den ferdig

Ta bunnen ut av ovnen og senk temperatur til 220 grader, ha på fyll og stek pizza til ost er smeltet og er blitt  gyllen.

Dette tar ca 15 min i min ovn, men du ser når den er ferdig

 

Pizzafyll er valgfritt og kan varieres i det uendelige.

 Fyllet på dagens pizza ble:

4 – 6 ss sukkerfri ketchup

1 ts sambal olek

200 gr kjøttdeig

rester av bacon i terninger

1/2 gul løk

revet ost etter ønske, jeg brukte 250 gr revet gulost

toppet med jalapenos

 

Bruk gjerne rester etter taco på pizza, det er godt, skinke er også godt, kun fantasi og smak som avgjør hva du liker å toppe en pizza med.

 

Håper det smake, velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram – Lavkarbomedhanne – for mer bilder og inspirasjon

10 kommentarer
    1. Lagte denne til familien her om dagen. Vi ble alle sittende stille å se på hverandre, da vi ikke kunne fatte at det kunne smake sååååå utrolig godt!! Denne anbefales på det sterkeste! Tusen takk for oppskrift

    2. Hei, dette er bare det beste jeg noensinne har kommet over . Jeg elsker pizza og prøvd mange varianter av lavkarbo men så fant jeg denne. Den smaker pizzaaaa🙌 nå står det en bunn i ovnen, blir middag på meg lunsj til jentene på jobb på Gynekologklinikken imorgen . De elsker den de også 😃 Takk for fantastisk oppskrift 🍁 mvh Lena

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg