Påskefrokost

Påsken er i annmarsj og di fleste skal ha fri noen dager, drar bort eller kose seg hjemme. Det spises mer egg i påsken enn ellers i året. Dekorerte egg er mye eldre enn selve feiringen av påske, både egg og harer er gamle fruktbarhetssymboler. Det finnes flere myter og forklaringer på eggets tilknytning til påsken, men den mest praktiske forklaringen på eggenes tilknytning til påske, er forbindelsen med fastetiden før påske. Påsken sammenfaller med våren, tiden da hønene begynner å legge flere egg. For å bevare eggene til fastetiden var over ble de hardkokte så de ikke skulle bli dårlige. Uansett grunn for egg til påske så er det fargerikt på bordet og proppfult av viktige næringsstoffer.

Her har jeg kokt egg med farge i vannet, laget bagels etter denne oppskriften her

Slik gjorde jeg:

Kok egg med ønsket farge i ca 3 – 5 min

Mens eggene koker lager du deig til bagels. Former disse og legger egget i “hullet” før steking. Stek 12-15 min på 200 grader midt i ovnen.

Jeg har brukt Wilton farger for å farge eggene, da har jeg mange muligheter angående fargevalg, men du kan bruke rødbetesaft for rød/rosa egg og gult løk skall til gule egg om du ikke har konditorfarge.

Setter du disse fargerike eggene på bordet blir det garanetert ett blikkfang og kjøkkentjenesten får en pluss i margen.

#påske#påskeegg#påskehare#påskefrokost#blogg#blogger#matfrabunnen#glutenfri#eggejakt#fargeegg#fredag#helg

6 kommentarer
    1. Stilige egg med de gøyale og sterke fargene – men hvor får man kjøpt Wiltonfarger?
      Kan man også bruke dr. Oetker sine gelefarger – løser de seg opp i vann?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg