Lyse påske rundstykker

PÅSKE RUNDSTYKKER 8 stk

4 egg (5 egg om eggene er små)
400 gr cottage cheese

4 dl pofiber
2 ss fiberhusk

2 dl mandel mel( mal selv eller bruk regal sitt, ikke fettredusert )

1/2 ts xanthan gum – kjøpes på helsekost
1 toppet ts bakepulver
1/2 – 1 ts salt

1 dl varmt vann

1 ts eplesidereddik

Noen dråper natreen 3 – 5 stk

1 – 2 ss usøtet mandelmelk til pensling og valgfrie frø til topping

Slik gjør du:

Mos sammen egg og cottage cheese med en stavmikser for unngå hvite prikker i bakverket

Rør så inn de andre ingrediensene i eggeblandingen, la deigen stå ca 5 minutt og sette seg, før du deler den i 8 biter og former rundstykker med hendene. Dette gjør du lettest ved å ha litt vann eller olje på hendene.

Hvert rundstykke veier ca 90 – 100 gr før steking

Stekes  gyllne på 190 grader midt i ovnen, varmluft,  i  25 – 30 minutt

 Kan fryses

Ser pent ut med litt frø på toppen, jeg hadde en miks av sesamfrø og chiafrø,  2 ss sesamfrø og 1 ss chia frø som jeg blandet og penslet rundstykkene med litt usøtet mandelmelk, drysset over frø før steking. Stekte rundstykkene gyllne.

Da håper jeg det smaker

Velbekomme

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

Oppskriften jeg tok utgangspunkt  er denne

18 kommentarer
    1. Hei. Hva er pofiber? Er det noe som kan brukes når du går på lavkarbo? Dersom det er det samme som potetfiber er det ikke mulig å bruke pga stivelse?

      1. Pofiber blir brukt på lavkarbo og brukes i bakst etc… ved lavkarbo kosthold. Alle mine oppskrifter på bloggen er lavkarbo. For utfyllende informasjon om produkt anbefale jeg deg å Google på nett.

    2. Hei. Veldig fine oppskrifter du har, jeg går på lavkarbo og ønsker å prøve mange av dine oppskrifter, men er det et sted du har skrevet hvor mange karbohydrater det er i det du lager? 😊

    3. Hei, er ss normale mål? Lagde en annen oppskrift hvor det sto ss og gram, måtte ha mer enn dobbelt antall ss for å komme opp i riktig menge i vekt…

      Bruker måleskjeer…

      Ellers vil jeg bare si tusen takk for masse god inspirasjon!!!!

      1. Hvilken oppskrift sikter du til? Vekt er alltid mest nøye, men noen ganger er enkelhet med ss forlokkende. Når det står ss så er det en ss av vanlig størrelse, men så er det jo forskjell på strøken og litt topp. Er det strøken ville det stått. Så det er en vanlig ss i de oppskrifter det står oppgitt. Om det er fiberhusk i oppskrift så varierer den alt etter merke. Selv bruker jeg kun den gule pakken som er dyrest, men gir best resultat.

    4. Denne oppskriften så kjempegod ut!
      Men jeg som ikke tåler mandler/nøtter må prøve å finne et alternativ til mandelmel 😊 jeg pleier å bytte ut med solsikkemel/sesammel..men opplever at det blir mye fastere resultat da. Er dette noe du har noen erfaringer med? Jeg kommer i allefall til å fortsette å prøve (og feile) slik jeg gjør i dag og sier tusen takk for alle gode oppskrifter!

    5. Disse rundstykkene er kjempegode! Jeg har melkeallergi og bytter ut cottage cheese med kokosmelk. I dag brukte jeg oppskriften til å lage boller. Tilsatte 2 ts kardemomme, 2 ss sukrin gold og 2 ss sukrin+ Det ble de beste lavkarbobollene jeg har spist!
      Takk for supre oppskrifter Hanne!

    6. Fulgte oppskriften nøyaktig, rundstykkene hevet seg ikke noe så de ble veldig «tette». Smakte derimot godt.

      1. Lavkarbo blir ikke fluffy som gjærbakst, men de hever seg litt.Den fleste bakst på lavkarbo blir mer kompakt enn tradisjonell gjærbakst da vi ikke har mel eller gluten i.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg