Kremet knutekål suppe

 

Vi skriver august og det bugner av Norske grønnaker. Hva smaker vel bedre enn en deilig varm suppe nå som dagene begynner å bli kortere og det begynner å blåse litt rundt dørene. Har du prøvd knutekål? Den blir faktisk kalt den nye super grønnsaken. Smaken er mild og fin, og ligner på en blanding av nepe og kålrabi, den inneholder ca 3 gr karbohydrater pr 100 gram vare så den er  absolutt lavkarbo selv om den vokser under jorda. Knutekål er dessuten en fin kilde til folat og kalium. Idag laget jeg en deilig kremt suppe av knutekålen og den ble en ny favoritt. Denne skal jeg garantert lage flere ganger.

 

 

KREMET SUPPE AV KNUTEKÅL ( 4 porsj )

 

2 middels knutekål ( ca 400 gr ferdig renset )

5 dl vann

1 terning med klar hønsebuljong ( maggi )

5 gram hvitløk

15 gram gul løk

2 dl fløte

2 ss kremost , jeg bruker kavli sine

1/2 ts sambal olek

1/2 ts fersk ingefær, revet

salt, pepper etter smak

200 gr bacon i terninger

 

Baconterninger fordeler du utover et bakepapir og steker sprøtt i stekeovn på 220 grader midt i ovnen mens du tilbereder suppen.

 

Start med å vaske og rense knutekål, kutt den så i terninger så koker den fort. Kutt så opp løk og hvitløk, kok dette mørt sammen med knutekålen i vann og kylling buljong til knutekål er mørt. Ta opp ca 1 ss av knutekålbitene pr porsjon, som blir di hele bitene i hver skål du servere, er ikke et must men kjekt med noen hele biter i suppa. Mos så resten av knutekålen til den er gjevn og fin. Ha i kremost, ingefær og sambal olek, mos et par sekunder til det er blandet godt.

Ha så i fløte, smak til med salt og pepper. Gi alt et oppkok mens du rører innimellom.

 

Sever suppen med sprøstekt bacon og litt grønt dryss som f.eks gressløk

Smaker godt med eller uten brød til.

Dette brødet er nydelig til supper her

Velbekomme, håper det smaker.

 

#blogger#knutekål#lavkarbo#matfrabunnen#keto#lchf

2 kommentarer
    1. Da har jeg brukt denne oppskriften som basis, med godt resultat.
      Jeg bor i Tyskland, og her blir knutekål kalt for kohlrabi (bare som litt unyttig informasjon).
      Jeg smakte meg fram til hva som passer min smak (kanskje en smule innviklet å operere med gram på løk og hvitløk?).
      Suppen smakte i hvert fall nydelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg