Lavkarbo loff med sprø skorpe

Noen ganger er det deilig med en skive lyst brød. Spesielt når vi skal kose oss med skalldyr eller en deilig suppe. Da smaker dette brødet nydelig med godt smør.  Denne lavkarbo varianten av en loff laget jeg i fjord sommer for første gang og har siden justert litt slik at den passer min gane. Hvem som har orginal oppskrift er meg uvitende, så beklager at jeg ikke får kreditert deg.

Lavkarbo loff med sprø skorpe

3 hele egg
6 eggehviter eller 2 dl eggehvite fra flaske
250 gr revet ost

2 ss fiberhusk
1 ts salt
1 ss fibersirup gold
1 ss eplecider eddik
2 toppet ss mandelmel( ikke fettredusert)
2 toppet ss sesammel (fettredusert)
2 dl pofiber
2 ts bakepulver
1/2 ts xanthan gum

Pisk egg og eggehviter luftig , rør inn revet ost og eplecider eddik, rør så inn det tørre. La stå og svelle ca i 5-10 min.
Form et brød og pensle med egg eller en av plommene som er til overs. Dryss over litt valmuefrø eller dryss over litt sesammel for et litt mer rustikk utseende og lag noen skrå snitt i brødet. Stek på 175 grader midt i ovn ca 60 min vanlig over og undervarme

Avkjøl på rist

Etter at brødet er avkjølt, kan du skjære det i skiver og fryse ned om du ikke skal spise det samme dag. Fryser du det ned  er det enkelt å ta opp ved en senere anleding.

Klar til å fryses med mellomleggspapir imellom skivene, enkelt å ta til i en travel hverdag.

Håper det smaker

 

#blogger#matfrabunnen#lavkarbo#sukkerfri#glutenfri#diabetes

14 kommentarer
    1. Hei Hanne

      Jeg har tenkt å begynne med lavkarbo. Har sett igjennom noen av dine oppskrifter mye godt.
      Men hvor får du kjøpt de forskjellige ingredienser som brukes i oppskriftene dine.
      Mvh
      Anne-Karin

      1. Hei Anne-Karin, jeg prøver å kjøpe det meste på vanlig dagligvare butikker som Rema, noe på Meny. Slike ting som xanthangum, vanljepulver osv.. som er litt spesielt kjøpes på helsekost.

    2. Lurer litt på pofiber. Det er jo lagd av potet, og har 17 karb pr/100. Riktig at det skal være 2 dl i brødet ?

    3. Just lagd loffen din, uten søtning, I en brød form med huller. Så nå mesker jeg med rekesmørbrød. Tusen takk for oppskrift Hanne;)

    4. Kan Xhantan gum droppes, eller ev. erstattes med noe annet? Spør fordi jeg er usikker på om jeg klarer å få tak i det.

    5. Hei, har mye mandelmel men der står fettredusert på alt. Er det noen spesiell grunn til at du ikke anbefaler det? Eller er der bare ar vi trenger fettet? Kan jeg bruke melet?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg