Fiberrikt lavkarbo brød

Noen ganger er det skikkelig godt med en skive brød.  Spesielt når vi skal kose oss med typiske retter vi pleier å servere med brødmat, eller bare med noe godt pålegg.  Da smaker dette brødet nydelig.

Denne versjonen er uten nøtter, så den passer fint for de som har nøtteallergier. I tillegg er det fiberrikt da det inneholder sukkerrofiber og chiafrø.

Oppskrift jeg har tatt utgangspunt i er denne  her

FIBERRIKT LAVKARBO BRØD

6 egg

5 dl revet hvitost – jeg bruker rema sin

140 gr kremost naturell

2 toppet ss fiberhusk ( 40 gr ) –  kjøpes i dagligvarer

30 gr pofiber – kjøpes i noen dagligvarer eller på helsekost

1 toppet ss kokosmel ( 20 gr ) – dagligvarer ved allergimat står det som oftest

20 gr sukkerroefiber – helsekost

1  ss chiafrø

3 ts bakepulver

2 ts xanthan gum – helsekost eller på nett

1 ts salt

3  dråper flytende natreen – eller den søtning du foretrekker

1 ss eplecidereddik

1 dl varmt  vann

Slik gjør du:

Sett stekeovn på 170 grader,  varmluft

 

Finne frem alle ingredienser

 

Riv osten slik at den er klar og mål opp alle ingrediensene.

Ha egg og kremost i en bakebolle, mos/bland dette godt sammen, bland inn revet hvitost. Jeg bruker en håndmikser til hele prosessen, en billig sak fra Jula.

Tillsett skålen med de tørre ingrediensene  sammen med eplecidereddik og varmt vann.

Bland det hele godt sammen og la det stå og sette seg noen minutter.

 

Del deigen i 2 og form 2 små brød.

Dette gjøres lettest med litt vann på hendene.

 

For et litt rustikk utseende drysser jeg over litt sesammel og ruter opp/lager mønster i brødet med en kniv eller barberblad, bruk fantasien, er alltid spennende å se hvordan mønster blir etter steking.

 

Stek brødene på bakepapir nederst i ovnen på 170 grader  i  65 minutt, IKKE åpne døren før det har gått minst 60 minutt

 

Dette brødet gir ca 11 skiver og egner seg godt til å fryse

 

Jeg skjærer opp brødet i skiver før jeg fryser ned og legger mellomleggs papir eller bakepapir imellom skivene, da er det enkelt å ta opp en skive eller to ved behov. Superdigg som toast.

Da håper jeg at det smaker

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på Instagram for flere bilder og inspirasjon

 

31 kommentarer
    1. Jeg er så spent på disse, kjære Hanne!

      Jeg kan jo selvfølgelig bare teste det ut selv, men tror du dette kan stekes som ett brød i en litersform? Med samme steketid….

      Gledet meg uansett til å prøve!! Noe så lekkert

    2. Hei, gleder meg til å prøve å bake dette brødet i helgen. Har bare et spørsmål når det kommer til sukkerroefiber. Når jeg søker på dette i helsekostbutikken. Så kommer det opp 2 typer, en finmalt og en som er temmelig grov. Hvilken bruker du?

    3. Hei
      Tusen takk for flotte oppskrifter! Har ikke varmluftovn. Hvordan steker jeg brødet i vanlig stekeovn?

      1. Jeg har ikke bakt dette brødet uten varmluft desverre. Men du kan prøve deg frem med å øke til 200 grader og steke 60 min uten at jeg kan garantere om det blir perfekt.

        1. Hei
          Har nå stekt brød i vanlig stekovn. Gikk kjempefint med 200 gr. i 1 time. Tusen takk for kjempefin oppskrift.

    4. Blir dette brødet fuktig i midten? Jeg har bakt en del brød men synes di blir litt vell kompakte..noen råd?

      1. Hei, dette har jeg laget mange ganger og det er ikke fuktig i midten. Men det er viktig å huske på at du aldri vil oppnå den samme luftige konsistens som et brød med hvetemel, gluten og gjær får. Viktig å avkjøle helt før du skjære ropp brødet.

      1. Du kan bruke fibrex. Fibrex og sukkerroefiber er det samme bare med forskjellige grovhets typer. Sukkerroefiber er også billigere enn fibrex, derfor foretrekker jeg å bruke det rimeligste alternativet.

    5. Fulgte oppskrift i dag
      Brent på utsiden (min ovn som sikker ble for varm), men overhode ikke stekt på innsiden 60 min. Deigen i seg selv fikk jeg fint til

      1. Uff så dumt da. Da ville jeg redusert varmen med 10 grader ned ved neste forsøk. Stekeovner er noe skummle greier. Gruet meg selv til å ta i bruk ny stekeovn i fjor etter 20 år med samme ovn, men går seg heldigvis til. Håper du lykkes neste gang, da dette er et skikkelig godt brød.

    6. Hei.
      Først vil jeg si…Tusen takk for alt du deler med oss🤩 Du har gjort livet mer smakfult og innholdsrikt🥰
      Så et spørsmål.. Kan jeg bytte ut kokosmel med sesammel i dette brødet?

      1. Så hyggelig å høre at du liker oppskriftene. Om du bytter ut kokosmel med sesammel må du kanskje øke til 2 ss vil jeg tro, da oppsugings evne til sesammel ikke er lik kokosmel.

    7. Hei…..jeg er ikke så glad i kokossmaken,kjenner den uansett 🙁
      Er det mulig å bytte det ut i denne oppskriften med havrefiber….evt hvor mye?
      Mvh Hilde

      1. Du kan sikkert bytte ut med havrefiber, men hvor mye har jeg ikke testet, så da blir bare gjetting om jeg sier mengde. Du kan evt bytte om med 1 ss mandel mel ikke fettredusert.

    8. Tusen takk for nydelig oppskrift. Bakte dette brødet nylig og det ble skikkelig vellykket. I mangel på xanthan gum brukte jeg jbkm, brukte dobbel mengde i forhold til det som stod i oppskriften.
      Smakte nydelig til gryte på kvelden, og med ost og spekemat til frokost. Blir definitivt bakt flere av dette brødet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg