En av de beste lavkarbo pizzaer

 

Pizza må være en av de mest takknemlige retter som er oppfunnet. Den kan varieres i det uendelige. Slik at alle får nettopp sin favoritt med sin topping. Idag laget jeg en enkel versjon med skinke, løk, paprika og ost. Mett ble vi og jeg er så glad for at jeg har litt rester til imorgen som bare jeg kan få kose meg med.

 

PIZZABUNN

2 egg

300 gr seterrømme

1 ss eplecidereddik

1 dl pofiber

2 dl malte mandler eller mandelmel fra regal

1 ss fiberhusk

2 ss sesammel

1 ts bakepulver

1/2 ts salt

1 ts oregano

 

Dette er samme bunnen jeg bruker på hvit pizza

 

 

Mos sammen egg, rømme og eplecider eddik med en stavikser eller visp godt for hånd så det blander seg godt.

Rør så inn resten til en slett røre, la deigen stå og svelle i 5-10 min. Slik at den blir tykk. Den er alikevel litt løsere enn en vanlig gjærdeig.

Fordel så røren utover et bakepapir og stek på over og undervarme, 200 grader midt i ovnen ca 15 minutt

Jeg bruker å klemme /kjevle bunnen ut mellom 2 bakepapir for så å fjerne det øverste før steking, har på litt olje på det bakepapir som jeg har øverst.

 

 

PIZZA FYLL /TOPPING

4 -6 ss Sukkerfri ketchup

1/2 – 1 ts sambal olek

3 skiver gul løk

100 gr strimlet skinke

20 gr rød paprika

5 skiver jalapenos

Så mye revet ost du ønsker

Oregano

 

 

Når bunnen er forhåndsstekt tar du den ut av ovnen ( skru da ovnen opp på 220 grader ) og ha på sukkerfri ketchup og sambal olek, fordel skivet løk utover bunnen og topper det hele med revet ost.

Oppå osten har du skinke, paprika og jalapenos. Drysser over litt oregano før du igjen setter pizza inn i ovnen på midterste rille og steker den til osten er godt smeltet og litt gyllen. Ca 15 min, men du ser når den er ferdig.

 

 

Server den som den er eller ha på aioli og litt ruccola.

Aioli finner du oppskrift på her

 

Håper det smaker

 

#pizza#blogger#glutenfri#sukkerfri#matfrabunnen

6 kommentarer

Siste innlegg