Barndommens gode “punchboller” i lavkarbo versjon

Hjemmelagde punsjboller er deilige konfektbiter vi gjerne forbinder med jul. De smaker nydelig av sjokolade og rom,  er enkle å lage, så lag gjerne dobbel porsjon, da disse er vanvittig god, eller kjøp kakeboks med hengelås.

PUNCHBOLLER ALA LAVKARBO 35 stk

50 g kokosmasse

50 g sesamfrø

15 g sukkerroefiber – samme som fibrex

2 toppede ts kakao ( 10 gr )

1 ts pulverkaffe – bare pulver

 5 – 10 dråper vanilje essens

5 – 7 dråper rom essens – eller mer om du liker sterk rom smak

100 g romtemperert meierismør

20 g sukrinmelis

1 ss natreen strø

2 – 4 ss kokt varmt vann

 

+ kokos masse til å rulle kulene i

Slik gjør du:

Finn frem 2 skåler

Ha smør og søtning i den ene skålen og mål opp det tørre i den andre.

Rør smør og søtning godt sammen, jeg blander kun for hånd.

Når smør og søtning er godt blandet rører du inn de tørre ingrediensene + essens og blander godt sammen , rør til slutt inn varmt vann.

 

Sett så hele herligheten inn i kjøleskapet i ca 1 time før du

former kuler og ruller i kokos. Jeg har på engangs hansker da det blir mindre kliss.

Avkjøl og oppbevar i kjøleskap.

 

Da håper jeg det smaker

 

Velbekomme

 

 Hele porsjonen inneholder ca 35 karbohydrater, delt på 35 stk blir det 1 karbohydrat pr bit. Men det er regnet ut etter mine produkert.

Vil du ha nøyaktig karb innhold må du ta dine produkter og legge inn i matvaretabellen

 

Jeg har brukt denne oppskriften fra tidligere og tilsatte rom essens for å få litt julestemning

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

 

Sjekk gjerne ut min nettbutikk

2 kommentarer
    1. Hei, vil takke for oppskrift. Disse var gode på smak, men det var en ettersmak av det jeg antar er sesamfrøene som jeg ikke er så begeistret for. Jeg tror jeg må droppe denne ingrediensen neste gang.

      1. Hei, ja det kan være sesamfrø du reagerer på, det kan være litt bittert. Det er derfor jeg som regel bruker litt søtt og salt i oppskrifter med sesamfrø og mel, for å “knekke” den beiske smaken. Det pleier å fungere, men prøv å dropp det. Her forsvinner de som dugg for solen, så en stor favoritt her huset.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg