Langpannebrød

Langpannebrød er enkelt å lage, og er kjempepopulært hos både store og små. Dette er  ypperlig til hverdags  eller som helgebrød for hele familien. Passer også godt som pizzabunn.

Brødet er lavkarbo som alt annet her på bloggen + glutenfritt

LANGPANNE BRØD

5 egg

2 ss fiberhusk

1 ts xanthan gum – kjøpes på heslekost og er bindemiddel

1 ts oregano

1/2 ts salt

5 dl revet hvitost

Slik gjør du:

Ha egg, fiberhusk, xanthan gum, salt og oregano i en bakebolle og mos sammen med en stavmikser eller bland godt sammen for hånd med en visp. Når det er godt blandet, rører du inn for hånd den revne osten.

 

Kle en langpanne med bakepapir, vanlig størrelse som hører til komfyren, og fordel deigen utover. Jeg bruker baksiden av en skje til dette som jeg fukter med litt vann.

 

Dryss over litt ost ( en liten neve) og dryss over flaksalt om du ønsker, jeg dropper da salt i selve deigen.

 

Stek på 175 gr i ca 20 minutt midt i ovn på over og undervarme.

 

Avkjøl og del opp i passe biter. Oppbevares i kjøleskap.

 

Langpannebrød uten xanthan gum og ost på toppen finner du oppskrift på her

 

12 kommentarer
    1. Hei. Har ikke xanthan gum, kan jeg bruke johannes brød kjernemel istede, å skal jeg i så fall bruke samme mengde?

      1. Heisann, i denne oppskriften hadde jeg ikke byttet ut xanthan gum med jbk. Da ville jeg heller droppet det og kun brukt fiberhusk. Så kan du evt. skaffe deg xanthan gum til en senere anledning.

    2. Jeg var på helsekosten og skulle kjøpe xanthan gum, fikk beskjed at det var det sanme som gelatinpulver? Stemmer det?🙈 jeg syns det hørtes rart ut?

      Takk for en super blogg👍😊

    3. Hei!
      Har du oversikt hvor mange karbohydrater det er PR 100g i dette brødet?
      Ser godt ut 🤗

    4. Hei. Denne så fin ut helt til den hadde stelt 20 min, når jeg skrudde av ovnen og lot den stod litt, så hadde den blitt flat som en pannekake. Hva gjør jeg feil?

    5. Hva gjør man nå hvor Fiber Husk ikke er å få tak i noen plass. Noe annet man kan bruke? På forhånd takk:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg