Syltet rødløk

Å sylte grønnsaker er slettes ikke så avansert som det kan høres ut. I helgen laget jeg syltet rødløk til en hagefest. Syltet rødløk smaker nydelig som tilbehør og er et must for den som vil lage et fristende og lekkert tilbehør som i tillegg skjerper smaksløkene.

For å sylte grønnsaker er det viktig med en god lake. En grei huskeregel er 1-2-3, som står for 1 del eddik, 2 deler søtning og 3 deler vann.

Hvilken eddik du velger vil påvirke smak og farge. Jeg bruker mest hvitvin, eplesider og sherryeddik. Idag brukte jeg hvitvinseddik. Rødløken blir mer intens i farge av eplecider eddik synes jeg og  litt mer syrlig, mildere smak med hvitvinseddik.

SYLTET RØDLØK

3 mellomstore rødløk

1 dl eddik

2 dl natree strø

3 dl vann

10 hvite hele pepperkorn

 

Skrell løken, skjær den i tynne skiver, båter eller halvmåner. Ha det over på et rent glass sammen med pepperkorn. Varm opp/kok vann, eddik og natreen slik at natreen løser seg opp.  Når natreen er oppløst, helles laken over løken, avkjøler minst 30 minutt. Selv foretrekker jeg å lage dagen før slik at det får stått i kjøleskap og er helt avkjølt. Smaker nydelig til flere typer kjøtt og skjerper smaksløkene.

Her finner du oppskrift på syltet rødløk med eplecidereddik og tagatess,  søtning kan byttes ut til den du foretrekker, men husk da mengdejuster.

 

Håper det smaker

KLEM HANNE

 

4 kommentarer
    1. Hei Hanne 😀 Denne oppskriften skal jeg prøve men lurer på hvor lenge jeg kan oppbevare dette i kjøleskap ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg