Sukkerfri rabarbra grøt

 Nå er det  rabarbra tid og sessongen er kort, så er du litt lur, fryser du ned noe oppkuttet rabarbra stilker til høst/vinter og opplever sommer smaken en gang til i løpet av mørketiden. Rabarbra er noe av det beste som finnes. Du finner den både i naturen og i butikken. Selv har jeg kjøpt noen stilker på det lokale grønnsaksutsalget.  Har vært smart og fryst ned til senere bruk. Ønsker meg en egen rabarbra rot i hagen en gang,da jeg har hatt det for mange år siden, det var så koselig å bare hente inn egenprodusert.

Jeg har gledet meg stort til rabarbraen kom i sesong i år. Den smaker så utrolig friskt og godt, i tillegg er det svært lite karbohydrater, så den passer perfekt på et lavkarbo kosthold

RABARBRA GRØT

6 – 8 dl rabarbra + 1 – 2 dl rabarbra til å ha i etter den første ladning er kokt

5 dl vann

4 ss splenda eller natreen strø

1/2 ts kanel

1 klype salt

2 ts xanthan gum

4 stk frysetørret bringebær

SLIK GJØR DU:

Kutt opp rabarbra i ca 1 – 2 cm store biter, fordel 6 – 8 dl i en gryte, ta av ca 1 – 2 dl som skal tas oppi etter grøt er kokt for å få litt krønsj i grøten.

I tillegg til 6 – 8 dl rabarbra har du i 4 dl vann ( holder av 1 dl for å røre ut xanthan gum) , kanel, søtning og salt. Kok opp og la det stå å putre i 5 – 10 min til du ser at rabarbra “flaker” seg, da er den ferdig.

Rør xanthan gum ut i den siste 1 dl med vann og rør inn i grøten, rør godt. Til slutt har du i 1 – 2 dl rå rabarbra og hakket tørket bringebær og bland godt.

Gi et oppkok igjen, fordel i porsjonsskåler eller en stor skål og Avkjøl

Server den lunken eller helt avkjølt, jeg liker den veldig godt litt lun

Server som den er eller med fløte

 

Tips: Om du ikke vil bruke tykkningsmiddel kan du fint koke grøt uten, reduser da på vannmengden til ca  1 dl vann

 

Da håper jeg det smaker

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg