Smakfull Pizzabunn uten egg, nøtter og melkeprodukter

Endelig en pizzabunn uten egg, nøtter og melkeprodukter.

Det har jeg fått flere spørsmål og tilbakemeldinger på at flere av dere som følger meg har savnet.

  De fleste lavkarbo pizzabunner inneholder egg, mandelmel eller ost. Denne oppskriften er uten alle disse ingrediensene og forhåndsstekes i stekepanne for best resultat. Det er det som er det spesielle med hele oppskriften og et must for det gode resultatet.

PIZZABUNN

4 toppet ss kokosmel – fra funksjonell mat bruker jeg

1 strøken ss fiberhusk

1 ss nøytral olje

1 ss eplecider eddik

1 ts hvitløkspulver

1/2 – 1 ts salt

1 ts oregano

3 dl varmt vann

Slik gjør du:

Ha alle de tørre ingredienser i en skål og bland litt rundt. Mål opp kokt vann, olje og eplecider eddik, bland dette godt sammen med de tørre ingrediensene og kna så deigen godt sammen for hånd.

Kjevle ut mellom 2 bakeark ( ca 0,5 cm tykk ) føler du at deigen henger seg fast, kan du pensle bakepapir med litt kokos olje, men dette er en god deig å jobbe med så ofte ikke nødvending å bruke noe olje ved utkjevling. Nå deigen er passe tynn former du den litt til og steker den gyllen på begge sider i stekepanne på middels varme. Snu litt underveis slik at den blir gjevnt stekt.

Pizzabunnen stekes i tørr panne. Når du kjenner at pizza er godt sprø på begge sider er den ferdig.  Dette tar ca 15 minutt totalt.  Legg så bunnen over  på et bakepapir eller pizzabrett og topp den  med akkurat det du måtte ønske og liker best på en god pizza. Pizza er en fantastisk måte å få brukt opp smårester i kjøleskapet.

Mens bunnen godgjør seg i stekepannen forvarmer du ovnen til 220 grader, vanlig over og under varme.

Finn frem ingrediensene du vil toppe med og kutte opp slik du ønsker.

Se gjerne mitt forslag til topping under, men alle har sin favoritt.

Pizzafyll er valgfritt og bruk det du liker.

Se forslag:

ca 4 ss sukkerfri ketchup

15 gr løk gul eller rød i tynne skiver

15 gr paprika, valgfri farge

3 – 4 små tomater delt i 2

15 gr brokkoli i små buketter eller asparges topper

50 gr rå kjøttdeig

100 gr revet gul ost ( prima fra Rema )

Skinke, bacon og jalapenos er også kjempegodt på pizza, eller hva med en vegetar versjon.

Starter alltid med å ha sukkerfri ketchup på den forhåndsstekte pizzabunnen og drysser over litt oregano.

Drysser så over revet ost og topper med løk, skinke, kjøttdeig, paprika, grønnsaker etc… som jeg liker og har lyst på eller som jeg har i hus. Vil jeg ha den litt spicy, topper jeg med litt jalapenos. Stek så hele herligheten midt i ovnen på 220 grader i ca 15 – 20 min til osten er godt smeltet og begynner å boble

Følg  med mot slutten av steketiden slik at den blir akkurat passe stekt for deg.

Stek lengre om du liker den godt stekt eller kortere om du liker at osten så vidt er smeltet.

Server gjerne med hvitløkdressing eller rømmedressing

Denne porsjonen er nok til 2 porsjoner for en dame, en voksen mann spiser nok hele pizzaen alene.

 

Da håper jeg det smaker

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg