Små salte urtekjeks

Skal du ha ost, kjeks og vin, eller bare ost og kjeks er disse små salte urtekjeksene perfekt å servere til.

De smaker godt til alle typer ost og er perfekt som snacks på tur.

Salte urtekjeks ca 35 stk

2 eggehviter

1 dl mandelmel – ikke fettredusert

1 dl pofiber

1 dl sesamfrø

1 ts fiberhusk

1/2 ts salt

1/2 ts provence krydder

2 – 3 ss nøytrale olje

Maldonsalt og litt tørket urter til å drysse over

Varmluft 175 grader midt i ovnen 10 x 10 min

Kjevles ut mellom et bakeark og plast, jeg bruker en  slik fryse brødpose

Slik gjør du:

Mål opp og ha alle tørre ingredienser i en bakebolle. Rør så inn eggehviter og nøytral olje. Deigen virker litt tørr, men ta en test på om du klarer å “rulle en liten  ball” mellom hendene og denne henger sammen, da er deigen ok. Om den er for tørr, ha i litt mer olje. Kjevle ut til passe tykkelse, så tynn som mulig og at du klarer å stikke ut med et eggeglass eller annet lite glass og flytte over på et bakepapir. Pensle lett over alle kjeksene med litt nøytral olje dryss over salt og litt mer urter og stek midt i ovnen 175 grader i 10 min, ta ut og snu kjeksen, stek i 10 min til, avkjøl og oppbevar i tett boks.

Tips: Ta noen valnøtter og bland sammen med Sukrin sirup gold og server sammen med ost og kjeks, himmelsk godt, særlig til Brie synes jeg det er fantastisk godt

 

Da håper jeg det smaker

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på Instagram for flere bilder og inspirasjon

8 kommentarer
    1. Kan du ikke lage ett innlegg hvor du deler matvarer, drikke & desserter/ godis som har mindre karbo i seg? Jeg skal ærlig innrømme at jeg er for lat til å begynne å lage ting fra bunn av, når jeg kommer hjem fra 8 timers arbe..
      Så hadde blitt kjempeglad om du kunne delt litt bilder av ting man kan kjøpe ferdig 😀
      Nesten eneste jeg vet som er litt sunnere er Brisk knekkebrød, Skyr, bearnise, blomkålpurre`

    2. Jeg må bare si at disse urtekjeksene var fantastisk gode og en stor hit på ostebordet! 😋 Lagde en runde av disse før ost og kjekskveld med familien og disse var noen av de første som forsvant 😊

    3. Gleder mej til å teste ut disse på jente kvelden til lørdag. Noen tips til en god middag til jentekvelden min?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg