Skumbollekake

Det er kanskje litt barnslig, men aller mest kjekt å lage en skumbollekake. Som navnet tilsier er dette rett og slett en kjempestor skumbolle. Jeg klarer aldri å bestemme meg for om jeg synes den er god eller ikke. Da den er smeltet bort i munnen min før jeg får mulighet til å kjenne på smakene. Den er iallefall elsket i barneselskap og er en stor slager på kakebord under 17 mai feiring. Kaken er enkel å lage og kan lages ferdig 2-3 dager før den skal serveres.

SKUMBOLLEKAKE

4 eggehviter

50 gr sukrinmelis

10 gr natreen pulver

 

3 ts vanilje essens

6 plater gelantin

1 dl kokende vann

 

100 gr sukkerfri sjokolade

20 gr smør

1-2 ss sterk kaffe

kokosmasse til bunn og topping

 

Start med å legge gelantinplatene i kaldt vann. Di skal ligge ca 10 minutt.

Ha eggehvite i en bakebolle og pisk til luftig marengs, ha i litt og litt av søtning mens du pisker videre på full effekt i ca 10 min.

Klem vannet utav gelantinplatene og rør di ut i 1 dl kokende vann. Jeg bruker vannkoker til å koke opp vannet og rører så ut i dl mål. Ha 3 ts vanilje essens i gelantinblanding og hell i en tynn stråle oppi marengsblandingen mens mikser går på full effekt. La den svive i 10-20 minutter til. Når du tror den er ferdig, la den gå litt til.

Sett en kakeform ( 22-24 cm) , bare ringen, på et fat og dryss på litt kokosmasse. Dess større kakeform dess lavere kake, så form er frivillig, bruk det du foretrekker.

Fordel marengsmassen i kakeform og sett kaldt minst 4 timer, gjerne natten over.

Når marengsmassen er stiv lager du sjokoladekrem.

Ha smør og kaffe i en gryte slik at smøret smelter, bryt så sjokoladen i biter og smelt i kaffe/smør blanding. La den kjølne noen minutter før du fordeler den over marengsmassen.

Du velger selv om du vil ha sjokolade på kun toppen eller nedover sidene. Når sjokoladen er fordelt, topper du med litt kokosmasse og setter kaken kaldt igjen til sjokoladen er stivnet. Skjær forsiktig langs kakeform med en kniv for å løsne formen før du løfter den av.

 

Velbekomme

 

#17mai#kake#skumbollekake#lavkarbo#lavkarbomedhanne#blogger#sukkerfri

8 kommentarer
    1. Kan ikke du legge ut noen bilder etter endt shoppingtur? 😀 Trenger nemlig sårt tips til å starte opp med lavkarbo igjen.. Sist jeg gikk på det, gikk det for det meste i skyr, brisk m/ gulost & kyllingvinger. Etter 2 måneder var jeg lei, og tilbake på gamle vaner.. Ønsker også gjerne tips på ting man IKKE må lage selv fra bunnen av 😉 Brød man kan få kjøpt ferdig, som ikke inneholder all verdens med carbs, enkle middager og klæsje sammen etter lange, slitne arbeidsdager. Håper du kan hjelpe meg, og kanskje noen andre her ute, til å komme tilbake på litt mer riktig spor 😉 <3

      1. Hei Hege, Hva mener du etter endt shoppingtur? Skyr er ikke lavkarbo og om du levde så ensiding som du skriver skjønner jeg du gikk lei. Lavkarbo er vanlig ren mat. Jeg har aldri kjøpt et såkalt lavkarbo brød så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Men jeg kan anbefale deg mitt favorittbrød eller langpannebrød. Det ligger flere tips til diverse måltider på bloggen og på instagram så det er bare å skrolle seg igjennom og lese. Lykke til med din lavkarbolivstil.

    2. Hei du, har du noe tips til hva man kan bytte ut natreen’en med? Jeg har mye forskjellig men ikke det selvsagt 🤦‍♀️😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg