Sellerirot fries som tilbehør

Selleriroten ser ut som en knudrete kålrot i form og størrelse. Den har vært kjent i Norge i lang tid, og er mye brukt i norsk husmannskost. Det sprø og hvite fruktkjøttet har en aromatisk duft. Sellerirot er svært kalorifattig og er en skikkelig kostfiberbombe. Inneholder kun 2,8 gr karbohydrater pr 100 gr vare så absolutt en grønnak å bruke mer. Sellerirot kan brukes som mos, fløtegratinert, fries, “ris”, i supper og lapskause, stekt kokt, bakt, ja bruksområdene er utrolige.

Jeg får ofte hendvendelser hvordan lage sellerirot fries. Det er ingen hokkus pokkus. Sellerirot fries vil jo aldri bli som pommesfrits, men jeg har sluttet å sammenligne lavkarbo med høykarbo, da denne type mat gjør meg så mye bedre.

 

 

SELLERIROT FRIES

Sellerirot

pofiber eller parmesan ost (jeg bruker mest pofiber)

salt, pepper

Meierismør til steking

Slik gjør du:

 Start med å skrelle selleriroten og del den i passe staver. Ha i en bolle og skyll av stivelsen til vannet er klart.

Tørk så selleriroten godt med et rent klede, Ha sellerirot over i en tørr skål eller brødpose, jeg foretrekker en prødpose.

Ha 1 – 2 ss pofiber eller revet parmesan ost oppi posen og bland godt sammen med sellerirot

 

 

Smelt meierismør i en stekepanne eller grillpanne og stek selleriroten gyllen, ha på ønsket krydder og server som tibehør. Jeg liker godt å kryddre med salt, pepper og timian, men det er bare til å teste ut og bruke den krydder og smak du selv foretrekker.

 

 

Følg meg gjerne på instagram – Lavkarbomedhanne – for mer bilder og inspirasjon

3 kommentarer
    1. Dette må jeg prøver. Har nettopp startet med å prøve kost med lite karbohydrater, så leser mye av det jeg kommer over. Har vært innom deg noen ganger :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg