Rundstykker med sprø skorpe

Grove rundstykker med sprø skorpe som smaker som godt gammeldags kneipbrød, server disse med godt smør og hvitost, det er godt det.  Rundstykkene kom jeg første gang over hos Dietdoctoren, men er visst ikke de heller som i bunn og grunn har æren for grunnoppskriften. Jeg putter i litt diverse frø og setter mitt preg på oppskriften, uansett opphav, gode blir de og egner seg godt til å fryse.                      

GROVE RUNDSTYKKER MED SPRØ SKORPE 12 -14 stk

200 g mandelmel – ikke fettredusert

200 g valgrie frø  – seamfrø, linfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, chiafrø

20 g sukkerroefiber – helsekost

5 ss fiberhusk

1/2 ts xanthan gum – helsekost

3 ts bakepulver

1 ts salt

1,5 dl eggehvite fra flaske eller fersk egghvite

2 ss eplecidereddik

5 dl vamt vann

175 grader midt i ovn 55 – 60 minutt

Start med å sette stekeovn på 175 grader, vanlig over og undervarme.

Vei opp frøene du vil bruke og mal disse opp til melaktig konsistens.

Det er godt å blande diverse frø synes jeg.

Bland alt det tørre i en bakebolle, rør inn eggehviter. Bland så kokende vann og eplecider eddik, rør dette inn i deigen mens du rører med en håndmikser til deigen er godt blandet og tykner. Dette skjer fort. Del opp i 12 – 14 emner og form rundstykker. Pensle med vann og stek i 55 – 60 min midt i ovnen. Dryss over litt frø om du ønsker.  Jeg liker et litt rustikk utseende så  drysser over litt sesammel eller havrefiber, vet det er noen som også bruker pofiber til dette, men det tar litt farge og blir grovere overflate på en måte, så jeg foretrekker sesammel eller havrefiber

 Bruker også en slik “eplekjerneutstikker” til å lage mønster på rundstykkene.

Dagens oppskrift er bakt etter inspirasjon fra diettdoctor

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

14 kommentarer
    1. Hei!
      Hvordan er disse å ta med seg på ferie? Må de fryses, og ligge kaldt? Noen andre oppskrifter som er mer passende?

    2. Etter mange runder rundstykker i ovnen laget jeg brød av oppskriften! Fantastisk god smak! Takk for at du deler med deg 🙏🏼

        1. Lager små brød , ca 4 stk, og steker 1 time og 15 min . Iallefall i min gamle stekeovn. Har ikke fått bakt i den nye ennå, det blir jo å teste ut på ny. Husk å kan deigen godt for å ubngå luftbobler inni baksten.

    3. Eggehvite får du og kjøpt på XXL i literflasker. Takk så hjertelig for en vidunderlig blogg!!

    4. Hei. De smakte veldig godt, men jeg opplevde at de ikke hevde noe særlig. Tåler bakepulveret kokende vann?

      1. Hei, bra smaken ble god. Synd de ikke hevet seg skikkelig. Det står varmt vann ikke kokende, men ser at det lett kan missforstås. Bakepulver blir boostet ved det varme vannet, ca 50 – 60 grader er vannet jeg bruker, så det skal gå bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg