Rullekake

Rullekake er en favoritt hos både store og små, og er en av de raskeste kakene du kan lage. Til denne rullekaken får du kjøpt alle ingredienser på den lokale matbutikken, bare det forenkler jo alltid muligheten til å bake. I tillegg går den raskt å lage og smaker kjempegodt.

Her har du en variant med bringebærkrem, men alle typer bær kan brukes. Jeg har en forkjærlighet til sjokolade og bringebær isammen. Den litt syrlige smaken fra bær med det søte fra sjokoladen smaker bare så godt. En enkel lavkarbo kake som er veldig grei å starte med for nybegynner innen lavkarbo bakst.

RULLEKAKE

3 egg

3 ss splenda eller natreen strø, eller den søtning du foretrekker

50 gr mandelmel ( ikke fettredusert )

1 ss bakekakao

1 ts vaniniljepulver eller noen dråper vanilje essens

1 ts bakepulver

 

Sett ovnen på 200 grader, vanlig over og undervarme

 

Pisk egg og søtning til luftig eggedosis. Vend inn det tørre med en slikkepott. Kle en langpanne ( vanlig størrelse) med bakepapir og fordel røren utover. Stek midt i ovnen på 200 grader i 5-6 minutter

Legg et nytt bakepair på benken, dryss litt sukrin på. Når kaken er ferdig stekt, velver du den på bakepapiret med sukrin, legger langpannen over og la den ligge slik til kaka er avkjølt.

Når kaken er avkjølt lager du kremen du ønsker å fylle den med. Pisk 3 dl fløte med litt flytende natreen, smak deg frem hvor søtt du liker det, fløte i seg selv er ganske søtt og bær er også søte, så trenger ikke så mye søtning for å få det søtt nok. Når krem er stivpisket rører du inn ønsket mengde bringbær, eller den type bær du foretrekker, du kan fint bruke fryste bær som er tint, bare husk at de må renne godt av seg, jeg har brukt bringebær. Fordel bringebærkrem utover kaka, rull sammen ved hjelp av bakepapir som kaka ligger på. Pynt evt med krem og bær litt raspet sjokolade eller risle over litt smeltet sjokolade.

 

Velbekomme, håper det smaker

 

#rullekake#lavkarbo#lavkarbomedhann#17mai#søndagskake#glutenfri#sukkerfri#blogger#matfrabunnen

18 kommentarer
    1. Takk for fristende og flott blogg!
      Jeg har lyst til å prøve rullekaken, men har ikke natreen strø (kun suketter) eller splenda. Kan jeg bruke sukrin?

    2. For første gang i mitt liv fikk jeg til en rullekake… Det ble godt også👌

      Kunne jeg laget kaka uten sjokolade med f.eks vaniljedråper eller kakao i kremen?

        1. Ja, det gjør det. Har fått tak i bakekakao 🙂 Den inneholder 11 karbo pr. 100 g. Fant ikke noen med mindre😬 Går det bra og bruke denne?

    3. Jeg har nettopp laget den men la ikke langpannen over den stekte kaken (du skrev jo dette + la den ligge slik til kaken var avkjølt). Kaken min var ganske tynn og tørr, selv om jeg vispet til luftig eggedosis. Jeg prøvde også å rulle den etter at jeg tok den ut av ovnen (altså ikke helt avkjølt) og den var ikke fleksibel i det hele tatt, holdt på å sprekke hele tiden… :/

      Hva synes du jeg gjorde galt? 🙂 Jeg må jo få det til, gir ikke opp! Dette er min andre rullekake på lavkarbo og den første gikk utmerkt (med kokosmel, vispet eggehviter aleine, osv.), men denne virket ikke for meg, så noe må jeg jo gjort galt. Brukte erytritol som søtningsmiddel, men dette spiller jo ikke noen rolle. Tusen takk for hjelpen!

      1. For å lykkes med oppskrift bør den følges og grunnen til at kake ble tørr og ikke gikk å rulle sammen er nettopp fordi du ikke lot den avkjøles mellom 2 stekeplater. Bedre lykke neste gang

        1. Tusen takk for svaret, da prøver jeg slikt neste gang! 😉
          Oppskriften jeg fulgte til å lage min første rullekak sa at den måtte rulles varm, derfor syntes jeg ikke det var 100% nødvendig å la den ligge og avkjøle. Men da veit jeg at dette systemet ikke funker med mandelmel! 😉

    4. Kan jeg bruke kokosmel eller sesammel i stedet for mandelmel? Tåler dessverre ikke mandler.

      1. Bytter du om på mel må du mengdejustere. Tror jeg ville gått for en miks av pofiber og kokosmel. Mengde må du teste ut selv da jeg ikke har prøvd med annet enn slik oppskrift sier her.

    5. Denne rullekaka var kjempegod😋. Veldig godt med masse friske bringebær inni😀. Kjem definitivt til å laga den igjen👏👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg