MatpakkeBrød – glutenfri – Lavkarbo

Til denne oppskriften på hjemmebakt matpakkebrød trenger du en stk brødform på ca 1,2 liter. Dette er et lyst brød som er ganske fint, men alikevel så er det forholdsvis fiberrikt.

MATPAKKEBRØD 1 stk

6 egg

4 ss usøtet mandelmelk

4 ss majones

3 ss pofiber

1 ss sukkerroefiber eller fibrex

2 ss fiberhusk

1 ss kokos mel

1 ss mandel mel – ikke fettredusert

1 ts xanthan gum –  kjøpes på helsekost

1/4 – 1/2 ts salt

2 ts bakepulver

1/2  ts tørrgjør

1/2 ts splenda eller bruk litt av den søtning du foretrekker

1/2 dl varmt vann

Slik gjør du:

Mål opp alle tørre ingrediensen i en skål

Ha egg, majones og mandelmelk i en egnet bakebolle og bland dette godt sammen med en visp, går fint for hånd.

 

Rør inn de tørre ingrediensene, tilslutt rører du inn varmt vann.

 

Fordel i egnet form som er kledd med bakepapir, pensle over med litt vann eller mandelmelk og dryss over noen frø som pynt, her har jeg brukt gresskarkjerner.

Stek brødet på rist, nederst i ovnen på 190 grader, varmluft, ca 55 minutt

Størrelse på min brødform er ca 1,2 liter og er kjøpt på Europris

Når brødet er ferdig stekt, tar du det ut av formen og avkjøler

Egner seg fint til å fryse

 

Da håper jeg det smaker, velbekomme

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

Sjekk gjerne ut min nettbutikk

 

16 kommentarer
      1. Sukkerroefiber, er også kjent som fibrex, kan brukes i baking og i frokostblanding. Sukkerroefiber er naturlig fri for gluten. Karbohydratinnholdet er lavt. Det ser ut som havregryn, men er hardere. Sukkerroefiber inneholder mye fiber.

        Den høye vannlagringskapasiteten gjør sukkerroefiber til et utmerket råstoff i bakervarer og i matlaging for å få opp fiberinnholdet. Kan også med fordel anvendes som strøbrød. Brød kan få forlenget holdbarhet. Bland sukkerroefiber i Müsli og du har høyere fiberinnhold. Ved baking bør deigen stå en stund slik at flakene kan mykes opp. For en mer utfyllende informasjon, anbefaler jeg deg å google opp sukkerroefiber/fibrex.

      1. Hei Sissel, om du lever lavkarbo så er ikke melk lavkarbo vennlig. Melk kan gi økt blodsukkerstigning, men om du ønsker å bruke vanlig melk så går det fint eller bruk evt. fløte utvannet i vann ca 50/50, det er et bedre alternativ enn vanlig melk.

    1. Hei Hanne! Du inspirerer meg hver dag, tusen takk! Har 2 ungdommer i hus som helst vil ha kneippbrød i nistepakka. Lurer litt på om dette er brødet som ligner mest på kneip eller er det andre brød du også kan anbefale?

    2. Hei. Eg likar ikkje majones, er det viktig i denne oppskriften? Eller kan det erstattes med noko anna, f.eks crème fraich?

    3. Hei, jeg har brukt oppskriftene dine siden mars i år og har virkelig blitt inspirert! Så tusen takk for alt du lærer meg gjennom bloggen og instakontoen 🙂 Jeg har i dag laget dette brødet og det hevet seg fint og flott, men så ramlet det ned. Hva kan jeg ha gjort feil her? Smaken er nydelig og konsistensen ble bra likevel. Om jeg skulle byttet bort kokosmelet, hva kan jeg bruke tilsvarende? Sesammel? Vennlig hilsen Hege Marte

      1. Hei og takk for koselig kommentar. Hyggelig at du finner inspirasjon i oppskrifter jeg deler. Det kan være at eggene er litt større enn de jeg bruker, reduser med 1 egg neste gang og se om du ikke lykke bedre da. ( krysser fingrene for deg, da dette brødet er kjempegodt) Du kan bytte ut kokosmel med mandelmel – ikke fettredusert vil jeg tro skal gå bra. Lykke til.

    4. Hei! Bakte dette brødet i dag og det ble kjempegodt! Det synes mannen også så dette blir nok en aldri så liten favoritt. :o) Elsker at det har kun ts og ss-mål, da er det så mye lettere enn når man må veie og styre… Takk for masse flotte oppskrifter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg