Marmorkake

Marmorkake er en kakeoppskrift som vekker gode, søte barndomsminner.  Det fine marmormønsteret var alltid fasinerende, og jeg følte meg nesten litt snytt den dagen jeg laget kaken selv for første gang ( for ca 37 år siden) og så hvor enkelt det egentlig var å få til det fine mønsteret inni kaka.

 

MARMORKAKE

3 egg

3 ss sukrin gold (eller annen søtning)

1/2 – 1 ss flytende natreen

1 klype salt

1 ts natron

25 gram mandelmel ( type malte mandler, IKKE fettredusert)

35 gram kokosmel ( finmalt kokos)

1/2 – 1 ts vaniljeessens

2-3 ss rømme

1 ss bake kakao

Du trenger  2 skåler/boller  til å fordele røren på.

1 stk liten brødform eller annen kakeform

Sett stekeovnen på 180 grader (over og under varme)

Pisk egg og søtning til eggedosis.

Tilsett alt det tørre – bortsett fra bakekakaoen  – vend dette godt inn i eggedosis, rør så inn rømme og fordel like mye røre i 2 skåler. Ha  1 ss kakao i den ene skålen og bland dette godt inn i deigen

Kle brødformen med et bakepapir og hell  halvparten av den hvite røren i bunnen, bre utover med feks en slikkepott, så heller du hele den brune røren som du brer forsiktig utover,  og tilslutt den hvite røren på toppen.

Du kan lage mønster i kaken (marmor-mønster) med en gaffel eller kniv.

Sett kaken midt i ovnen  ca 25 minutter (følg med, da steketiden varierer fra ovn til ovn).

La kaken avkjøles før den er klar for servering.

Kaken oppbevares i kjøleskap pakket inn i matpapir eller bakepapir, holder seg iallefall til dagen etter om den varer så lenge uten å blli spist opp.

Velbekomme

Inspirasjon og oppskrift fant jeg her

Men i min iver etter endelig ha tid til å teste, så var jeg selvfølgelig lens for fløte, jeg brukte derfor rømme istedenfor og  byttet også  ut bakepulver med natron. God ble den.

 

#marmorkak#kaffekake#lavkarbo#glutenfri#sukkerfri#lavkarbomedhanne#barndomsminner#bakedag#hjemmelaget#matfrabunnenn#blogger

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg