Mandelflarn så tynne som blonder

Mandelflarn så lekkre og sprø  med finhakkede mandler, toppet med peanøtter. Kakene blir som delikate blonder, og så tynne, så tynne. Toppet med noen salte peanøtter blir det bare en perfekt kombinasjon.

Ubeskrivelig gode, og kan nytes både alene eller sammen med en dessert!

Mandelflarn 36 stk

130 g Mandler

3 ss Mandelmel – fettredusert

130 g Meierismør

1 ss Fløte

1 Klype salt

50 g Tagatesse *

50 g Sukrin Sirup Gold

 

Ca 3 Peanøtter pr kake

Slik gjør du:

Sett ovn på 200 grader, vanlig over og undervarme. Finn frem 4 bakeark og mål opp ingrediensene. Mal mandler med mandelkvern eller i foodprossesor.

Trenger ikke å skolde mandlene.

Ha alt unntatt mandelmel og malte mandler i en gryte, smelt dette på middels varme. Når alt er smeltet godt sammen rører du inn mandelmel  og malte mandler. Kok opp mens du rører litt innimellom, la småkoke/putre i ca 3 minutt slik at røren tykner, skal kunne sette små topper på bakepapir uten at det renner utover før steking. Sett med t-skje på bakepapir, 9 stykk pr brett da kakene flyter endel utover. Topp hver kake med noen peanøtter og stek på 200 grader i ca 5 – 7 minutt. Kakene er ferdig når kanten rundt er gyllen. Dette tar fra 5 – 7 min, følg med når det er gått 5 min og ta de ut før de blir brent.

Avkjøl helt før du flytter de over på rist.

 

Velbekomme, da håper jeg at det smaker.

 

Oppbevares i tett boks når de er helt avkjølt, gjerne lagvis med litt bakepapir imellom lagene.

 

*Tagatesse er desverre utsolgt de fleste steder for øyeblikket (nov. 2020)  men håper snart det blir å finne i butikken igjen.

Det sies at Funksjonellmat skal komme med et tilsvarende produkt som heter Finesse, la oss håpe at det kommer i godt tid til jul slik de har formidlet.

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

 

 

 

 

 

23 kommentarer
    1. Kan man like gjerne bruke vanlig mandelmel, dvs slippe å kverne selv? Har begge typer mandelmel i skapet mitt, både vanlig og fettredusert

      1. Dette er min oppskrift slik jeg lager den. Ønsker du å gjøre forandringer kan det bli like bra resultat. Jeg ville nok brukt mandler i denne oppskriften slik det står i oppskrift.

    2. Mine smakte kjempe godt, men de flyter ikke utover mens de steker. Vet du hva jeg kan ha gjort feil?🙈

      1. Hei, så bra de ble gode på smak. Kan være du hadde større skje enn jeg bruker og deigen ble fastere av den grunn. Men så lenge smaken ble bra så er det ikke så nøye med fasong mener jeg, hi,hi…

    3. Jeg har samme problem med at kakene ikke flyter utover. Nå har jeg laget for tredje gang. Vært supernøye på vekt – brukt måleskje for varene målt i ss. På siste porsjon malte jeg 1/3 av mandlene på grovere innsats i mandelkvern for å se om det hadde noe å si. Fulgte nøyaktig 3 min koketid. Ikke brukt mer deig pr kake enn i oppskrift da jeg får samme antall. Hvilken konsistens skal deigen ha før steking? Mine blir som en løs kransekakedeig og kan trilles til kuler. Om jeg skal prøve denne flere ganger må jeg nok enten prøve å ikke koke deigen eller bruke mindre mandler. Å følge oppskriften ga i alle fall ikke ønsket resultat for meg dessverre, selv om de ble gode på smak.

      1. Hei, jeg setter bare små topper med en liten skje på bakepapirkledd bakeplate, så flyter de utover når jeg steker. Nå ble jeg egentlig litt satt ut. Har laget disse flere ganger selv, men nå ble jeg nysgjerrig å må nesten bake atter en gang, en dag for å teste hva som egentlig går galt når de ikke flyter utover. Håper smaken ble bra om de ikke ble “blondete”
        Klem

      1. Kjempe gode, men mine flyter ikke ut heller.
        Får en fast masse som jeg trykker så flate som mulig før de går i ovnen for å få de til å flyte ut uten hell.
        Så ble ikke så delikate som dine 🙂

        1. Uffda, les gjerne igjennom såørsmål og svar her i denne tråden, kanskje du finne svar på problemet i tidligere gitte spørsmål og svar. Men snaken er jo viktigst, så lukk øyene og nyt…..!!

    4. Hei, da har jeg laget disse med finesse og sukrin, og ble helt mislykket. Så synd at det ikke går p få tak i tagatesse 😃fantastiske kaker med tagatesse

        1. Sukrin og sukrin gold er 2 forskjellige produkt. Du skrev sukrin, derfor skrev jeg at du ikke skulle ha sukrin i oppskrift. Hvorfor du ikke får til kakene etter denne oppskrift har jeg desverre ikke noe svar på. Har bare fått positiv tilbakemelding fra andre og lager de titt og ofte selv.

    5. Endelig😊😊😊 på mitt 4 forsøk tror jeg at jeg har knekt koden. For mitt vedkommende må det være mandelkvernen min som maler for fint og som gjør at mandelmassen trekker til seg for mye av vesken og at deigen da blir for hard. Denne gang hakket jeg nesten halvparten av mandlene med en kniv, og resten fra kvernen. Deigen ble da litt for løs, men hadde da i en ss til med malte mandler. Nå ble de endelig slik som på dine bilder😃

    6. Bakte de i dag, og de ble nydelige😋 Men stekte heldigvis en prøvekake for å se hvor store jeg skulle lage de, og etter 5 min var den brent. Satte ned temperaturen til 180 og stekte de litt under 5min. Da ble de perfekte.

      1. Så lurt, da ble de jo helt perfetkte i din ovn. Det er skummelt det med ovner de er så forskjellige. Men du løste det jo fint med en prøvekake. Kos deg med herligheten.

    7. Har brukt finesse og fulgt oppskrift. Kakene flyter utover og ser fine ut, men de blir bare seig og stivner ikke

      1. Disse kakene kan bli seigere ved bruk av finesse enn tagatesse da finesse ikke blir så hardt som tagatesse. Men jeg har testet begge deler og det har ingenting å si på smak om de blir litt seige som ved bruk av finesse.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg