Kyllingsuppen som får gjestene til å si mmmmmm….

  Supper er ikke lenger det det engang var, når du først har begynt å lage det fra bunnen av, vil du aldri mer spise en posesuppe. Kyllingsuppe er godt for både kropp og sjel. Den er kjapp å lage, og har masse god smak.

KYLLINGSUPPE 4 Porsjoner

2 – 3 stk kyllingfilet

7 dl vann

2 stk hønsebuljong

15 stk sukkererter

1 stk rød spisspaprika eller annen paprika ca 100 g

10 g  hvitløk , jeg bruker den hele varianten da blir det ca 1/2 stk

1 liten gul løk ca 80 g

1 – 2 vårløk

100 g brokkoli

3 dl kremfløte

2 – 3 ts dijon sennep

2 ss sukkerfri ketchup

salt

pepper

sambal olek ( chili paste dette er sterkt, så smak deg frem )

2 ss meierismør til steking

 

Slik gjør du:

Finn frem en passe stor gryte og ha i vann og hønsebuljong. Kok opp. Mens vann og buljong kommer til kokepunkt skyller og tørker du kyllingfiletene godt. Ha så kyllingfilet oppi det kokende vannet og skru ned varmen slik at filetene ligger og trekker i ca 10 – 15 min.

Imens kutter du grønnsaker som jeg har foreslått eller de du ønsker å bruke opp i passe biter.

Når kylling er ferdigt, tar du den opp av vannet/kraften. Jeg pleier å sile kraften.

Smelt smør i en gryte, surr løk og hvitløk blank, tillsett kyllingkraft og mos løk og kraft lett sammen med en stavmikser. Ha oppi fløte og varm opp til kokepunkt mens du rører litt innimellom. Ha så i sennep, sambal olek, salt, pepper og til slutt kylling kuttet i passe biter.

Rett før servering har du oppi grønnsaker, lar dette trekke i suppen ca  3 – 5 min før du øser opp i tallerken, topper med litt persille eller koriander og serverer

 Denne suppen har jeg laget i åresvis og begynte med denne versjonen for ca 12 år siden da jeg levde lavkarbo.

 

Håper den smaker.

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på Instagram – Lavkarbomedhanne – for mer bilder og inspirasjon

5 kommentarer
    1. Den «hele varianten» heter nok Kinesisk hvitløk😅 men stjeler denne oppskrifta mitt jeg 🤭 såg veldig god ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg