Fryst Sjokoladekake – glutenfri – nøttefri

Denne kake oppskriften fikk jeg tillsendt av en bekjent. Jeg byttet ut tagatess med splenda for å unngå luftplager som mange inkludert meg kan få av tagatess.  Kaken kan lages i god tid da den skal fryses, hva er vel mer takknemlig enn det.

FRYST SJOKOLADEKAKE

150 g sukkerfri sjokolade

150 g meieri smør

5 egg

7 ss splenda *se tips lenger nede

Raspet sjokolade til pynt

 

Start med å sette stekeovn på 175 grader, vanlig over og undervarme.

Kle en rund kake form ( 20 cm) med bakepapir

Ha sjokolade og smør i en gryte og smelt dette over svak varme.

 

Skill eggeplomme og hvite i 2 skåler, pisk eggeplommer og 5 ss splenda luftig. Rør inn den smelta sjokolade og smør blandingen i eggedosis av plommer.

 

Pisk eggehviter stiv og ha i 2 ss splenda underveis i pisking.

Vend eggehviten inn i sjokoladeblanding.

Ha halve kake røren i kakeform og stek ca 25 minutt midt i ovnen.

 

Sett resten av kakerøre inn i kjøleskapet imens.

 

Når kake er stekt, avkjøler du den helt i formen.

Ha så over resten av kakerøre og dryss over raspet sjokolade. Sett hele formen i fryseren slik at den blir fryst. Minst 4 timer.

Før servering tar du kaken ut av fryseren 30 min før og lar den stå på benken

 

Pynt evt med litt bær eller nyt som den er.

 

TIPS: Når kaken er avkjølt legger du den over på et fat, setter kun kakering rundt og heller så resten av kakerøren over. Dryss over raspet sjokolade og frys, da er det bare til å ta bort kakering ved servering.

 

Orginal oppskrift er Hexeberg sin, jeg byttet ut tagatess med splenda.

 

*splenda kan fint erstattes med finesse, bruk da 5 ss finesse

 

 

#hexeberg#sjokoladekake#lavkarbo#blogger#lavkarbomedhanne#matfrabunnen

6 kommentarer
    1. Kan det fungere å bytte ut splenda med sukrin?
      Ikke funnet splenda noe sted, og tagatese er døden for min mage 😏

      Lyst til å teste denne da den ser helt nydelig ut 😊

      1. Heisann, om du liker sukrismak, så ser jeg ikke noen grunn for at det ikke skal gå fint. Jeg kjøper splenda på Helgø Meny. Di står litt sånn dumt plassert. Så vare let etter en gul boks

    2. Har laget denne og den var nydelig. Kjempeglad for kake jeg også kan spise.
      Kjøpte splenda på eBay, finner ikke i butikker i Bergen så langt.

      1. Hei Laila, så hyggelig at du likte denne, det gjør vi her i huset også. Splenda har desverre gått ut fra det Norske marked rett før sommeren 2019, så er det ikke en rest igjen i butikken, vil du ikke få tak i det lenger. Glad jeg har hamstret….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg