Fredagsmat nummer en

Taco må vel være fredagsmat nummer en for mange. Den beste tacoen er den du lager selv med hjemmelaget krydder.  Det er slett ikke så vanskelig eller spesielt tidkrevende, og smaker så mye bedre enn den kjøpte varianten. Dessuten er det mye sunnere. Start med å lage ditt eget tacokrydder, se  her.  Det du får til overs kan du oppbevare på et tett glass til neste gang du vil ha taco.

TACO TALLERKEN TIL 4

1 pakke kjøttdeig 400 – 600 gr

1 – 2 ss Tacokrydder ( her )

1/2 – 1 dl vann ( prøv deg frem )

1 gul løk

1 rød spisspaprika

1 – 2 avocado

1/2 – 1 isbergsalat

Revet ost

Rømme

 1 pk Hermetiske tomater

Sambal olek ( chili paste )

2 – 3 dråper flytende natreen

Jalapenos

Meierismør til steking

Litt ekstra ost til ostechips

 

Slik gjør du:

Start med å lage ostechips. Bruker du ferdig skivet ost pleier jeg dele den i 4, enten som firkanter eller som trekanter, fordel det utover en stekeplate dekket med bakepapir og legge en jalapenos i midten eller drysse litt valgfri krydder på. Bruker jeg vanlig ostehøvel deler jeg skiven i 2 og legger osten dobbelt. Lag så mange ostechips du trenger. Stekes i ovn til osten er gyllne og sprø på 220 grader midt i ovnen, jeg bruker kun over og undervarme.

Mens ostechipsen blir klar i ovnen, steker du kjøttdeig, drysser over tacokrydder og har over litt vann, lar dette putre litt mens du kutter opp grønnsaker og river ost, jeg har bare gitt et eksempel på hva jeg bruker av grønnsaker noen ganger, men dette varier alt ettersom hva jeg har i hus og har lyst på. Du kan ta akkurat det du liker og foretrekker.

Enkel salsa lager jeg av hermetiske tomater som jeg moser sammen med en stavmikser med litt sambal olek og noen dråper natreen for å runde av smaken i tomatene. Kan utelates om du ikke vil bruke søtning.

Legg så opp grønnsaker og kjøttdeig slik du ønsker det risle over litt “salsa” og rømme å nyt herligheten sammen med sprø ostechips.

Ha skåler med rømme og salsa fremme slik at du kan risle over mer etter behov.

 

Velbekomme

KLEM HANNE

 

 

 

4 kommentarer
    1. Hanne☀ Jeg må bare si tusen takk for all inspirasjon,bloggen din er så flått og innbydende..nå skal jeg kjøpe inn til tacokrydder(mangler noe) og til fettbomber…
      Og den ostechipsen ser skikkelig digg ut🙏👋
      Juhu snart helg👋👋

        1. Hei Hanne 🙂 teit spm…men hvordan kan jeg følge Bloggen din fast ? Kommer bare tilfeldig innom når jeg ser nor spennende på face, men har så lyst til å følge med hva du legger ut hele tiden 🙂 Hilsen Trine

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg