Flytende sjokolade kake/kladdkake

Denne sjokolade kaken ser nesten ut som en katastrofe når den settes i ovnen og den er ikke lett å skjære opp i pene stykker da den er nesten flytende. Den er eggefri, smaker himmelsk med iskrem eller krem og rørte bær med en slags sjokoladesaus som dannes  rundt kaken.

Kaken lager du slik.

FLYTENDE SJOKOLADE KAKE

4 -6 ss splenda

85 gr mandelmel – ikke fettredusert

3 ss kakao

1 ts bakepulver

1 klype salt

3 ss rømme

1 ts vanilje essens

 

Sett ovnen på 180 grader.

Bland alt godt sammen i en bakebolle, jeg bruker en håndvisp, men går fint å røre sammen for hånd.

Ha røren i en ildfastform, på størrelse med en kakeform 20-24 cm

Sikt så over:

2 ss sukrin gold

2 ss kakao

Helt til slutt tømmer du varmt vann over det hele.

2 dl varmt vann

Det kommer til å se katastrofalt ut og du tenker nok det samme som jeg gjorde første gang jeg laget denne, at dette kan umulig bli en kake, dette må være skrivefeil. Men tro meg, dette med vannet er det som er trikset og gjør denne kaken/desserten spesielle. Vann, sukrin og kakao lager en slags sjokoladesaus som legger seg rundt kaken og gjør den saftig og flytende.

Sett formen inn i stekeovn på 180 grader midt i ovnen på over og undervarme i 30 minutt. Ta kaken ut av ovnen og la den stå på benken og hvile i ca 20 – 30 minutt, server med iskrem eller pisket kremfløte og rørte bær til.

Hvor jeg fikk denne oppskriften fra vet jeg ikke, men vedkommende som har kommet på denne har vært kreativ.

 

TIPS: Denne bunnen er også nydelig som kakebunn til ostekaker nå den er helt avkjølt.

#flytendekake #dessert #lavkarbomedhanne #sukkerfri #blogg #blogger #kreativoppskrift

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg