Fløyelsmyke fløtekarameller med et hint av flaksalt

Seige, gode fløtekarameller er julegodt du garantert blir hekta på. Pynt dem med  flaksalt eller annet godt, og pakk dem inn i cellofan så har du en kjempefin spiselig julegave.

FLØTEKARAMELL MED ET HINT AV FLAKSALT ca 50 stk

 

150 gr fibersirup gold – kjøpes på helsekost og i noen dagligvarer

45 gr meieri smør

1/2 ts vanilje essens – kjøpes på Rema

3 ss splenda  – Desverre selges ikke splenda i Norge lenger

Kan erstatte splenda med natreen strø

1,5 dl fløte

 

Ha meierismør, splenda  eller natreen, kremfløte, vaniljeessens og fibersirup i en bolle som tåler mikro og høy varme.

Bland dette sammen og sett inn i mikrobølgeovn  ca 10 – 20 minutt, stopp å sjekke konsistens og rør litt underveis. Jeg har det på full effekt og stopper og rører ca hvert 3 minutt, du ser når karamellen er kremet og fin, noen ganger er den det etter 8 – 9 min, andre ganger må jeg ha opp mot 20 min faktisk, så dette må prøves frem i din mikro. Dess lengre koketid dess hardere karamell

Lager du karamell i gryte, må du beregne minst 30 – 45  min og noen ganger faktisk opp mot en hel time husk å røre underveis.

 Jeg foretrekker å bruke mikro, det går raskere enn med gryte.

Bruker du termometer skal massen bli 116 – 120 grader da blir de myke og gode som smørbukk karamell. Vil du ha harde karameller, lar du temperatur bli over 120 grader.

Når karamellen er ferdig, har du den forsiktig over i egnet former eller kler en liten skål med bakepapir, heller karamellmassen over, drysser over litt flaksalt og avkjøler minst 3 timer

 

Når karamellmassen er helt avjølt, snur du den på hodet og deler opp i passe biter og oppbevare i kjøleskap. Jeg liker selv små biter som er akkurat en munnfull.

Bruker du sånne små konfektformer i silikon klemmer du de bare ut, drysser over litt flaksalt og oppbevarer i kjøleskap i en tett boks.

 

Tips: mellomleggspapir er fint å bruke til å pakke inn en og en karamell om du vil

 

Håper det smake

 

 

Følg meg gjerne på instagram  for mer bidler og inspirasjon

 

22 kommentarer

Siste innlegg