Flortynne urte knekkebrød

Knekkebrød er en takknemlig ting å bake. Det eneste som egentlig kan gå galt er at du ikke tørker di lenge nok slik at di blir sprø. Idag tidlig laget jeg ett brett med noen nydelige urteknekkebrød. Jeg kjøpte før ferien en pose med mel av solsikkekjerner fra funksjonell mat ( ikke reklame) og har ikke helt klart å finne hva jeg vil og kan bake av det. Så idag da jeg sto opp før fuglene, ja det var visst min vakt denne helgen å vekke fuglene…hmm

Iallefall veldig, veldig tidlig oppe og benyttet tiden til å bake noen smakfulle flortynne urteknekkebrød. Far i huset blir glad når han står opp, han elsker hjemmebakte tynne, sprø knekkebrød.

 

 

URTEKNEKKEBRØD

2 ss linfrø

2 ss solsikkekjerner

2 ss sesamfrø

2 ss gresskarkjerner

2 ss chiafrø

2 ss mel fra solsikkekjerner ( kjøpes på helsekost)

1 ss fiberhusk

1 dl vann

1 dl eggehviter eller 2 eggehviter

1/2 ts salt

1 ts tørket timian

 

Bland alle ingrediensene i en bolle og fordel utover et bakepapir.

Fukt et bakepapir med litt vann og legg dette over knekkebrød deigen, kjevle den så tynn som du ønsker, denne porsjonen fyller et helt stort stekebrett. Når knekkebrød er så tynne som du ønsker de, fjerner du det øverste bakearket og setter hele herligheten inn i ovnen som er oppvarmet til 150 grader, steke midt i ovnen i ca 15 minutter, jeg bruker aldri noe annet enn vanlig over og undervarme. Har du varmluft kan du fint bruke det

 

Etter ca 15 minutt tar du  ut brettet og deler opp i passe størrelser, et pizzahjul er greit til dette. Stek/tørk så i 15 minutt til.  Jeg tar så ut og snur hele bake arket over på rist og steker /tørker til di er sprø. Dette tar alt fra 15 – 30 min

 

 Totalt steketid 40 – 60 minutter

 

Håper det smaker

 

#knekkebrød#blogger#lavkarbo#matfrabunnen

 

6 kommentarer
    1. Noe jeg kan erstatte eggehvite med da jeg er alergisk mot det?😊 har johannesbrødkjernemel og pofiber, noe av dette ?

        1. Jeg går alltid tilbake til denne oppskriften. Hele familien liker de. Blir alltid tynne og sprø. Tusen takk 😁😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg