Fiberrik frokost grøt

En frisk og god start på dagen, som metter lenge er denne fiberrike frokost grøten basert på nøtter og frø. Grøten inneholder masse fiber og omega 3, så det er et perfekt måltid som holder deg mett i flere timer, er supert for de som må ha frokost, superdigg å ha med på tur eller rett og slett bare nyte en tallerken når du er sulten.

Fiberrik frokost grøt

4 – 5 ss ferdig laget grøt miks –  50 gr om du veier

( på grøtmiks finner du lenger nede på siden her)

1 ss  meieri smør – ca 10 gram

1 strøken ss sukrin gold – eller den søtning du foretrekker

3 dl kremfløte – se tips

1 klype salt

Ha alle ingrediensene i en gryte og bland sammen

 

Kok opp og la småkok i ca 5  minutt mens du rører rundt litt innimellom

Når grøten er tykk og kremet er den ferdig

Server med rørte bær, friske bær, sukkerfritt syltetøy, frø, nøtter eller sukrin og kanel

 

Tips: Vil du spare kcal kan mandelmelk brukes, kok da grøt i ca 10 min.

 Eller du kan blande 50/50 mandelmelk og fløte

GRØTMIKS LAGER DU SLIK:

Gir 6 porsjoner ferdig grøtmiks, med totalt 10,6 karb for hele miksen

100 gram mandler

50 gram linfrø

50 gram sesamfrø

50 gram chiafrø

50 gram sukkerrofiber – eller fibrex

 

Slik gjør du:

Ha alle ingrediensene i en foodprossesor og mal/mos dette godt  sammen, men ikke så lenge at oljen slipper nøtter og frø.

Oppbevares i tett glass

Hele den ferdige grøtmiksen har 10,6 karbohydrater, deler du dette på 6 porsjoner gir det 1,76 karbohydrater pr porsjon.

Koker du den på usøtet mandelmelk 0 karbs og 1 ss smør 0,05 karbs, da er det topping du velger som avgjør hvor mye karbohydrater totalen gir.

Da håper jeg det smaker

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på Instagram for flere bilder og daglig insprasjon

Sjekk gjerne ut min nettbutikk

30 kommentarer
    1. Så spennende Hanne ❤

      Jeg elsker grøt!!! Dette skal prøves😍 Tusen tusen takk for at du prøver og feiler så vi kan kose oss ❤❤❤

    2. Hei. Må man bruke fiberex eller sukkerofiber? Har ikke noe av dette liggende og kunne tenke meg å prøve å lage denne. Har pofiber og fiberhusk om det kan hjelpe?

      1. Hentet fra nett:
        FiberHusk inneholder ikke karbohydrater, og er helt smaks og luktfritt. Fåes hos de fleste velassorterte dagligvarebutikker og i helsekostbutikker. Fibrex er et fiber, laget av sukkeroefiber. Fibrex er naturlig fri for gluten og er derfor en naturlig fiberkilde for glutenfri diett.
        Du kan ikke bytte ut fibrex med fiberhusk i denne grøten.

    3. Hei! Ser veldig godt ut. Jeg tok 1/3 fløte og 2/3 mandelmelk. Per nå har den enda ikke tyknet til. Men mulig den trenger en del lengre siden det er mest mandelmelk? 🤔 Vurderer å prøve med JBKM?

    4. Hei! Jeg elsker bloggen din, den gir meg så mye inspirasjon til å fortsette på lavkarbo-reisen!
      En ting jeg lurer på; du skriver at denne oppskriften har 10,6 gram karbohydrater, men på appen jeg bruker for å registrere mat får jeg opp 21,6gram karbohydrater for bare mandlene! er det noen grunn til at din utregning er annerledes?

      1. Det er fordi jeg har regnet ut karbohydrater ut ifra mine produkter. Frø varierer veldig i karbo innhold alt etter leverandør og når de er høstet. Veldig hyggelig at du liker bloggen.

    5. Altså 😍 Jeg har alltid vært veldig glad i grøt, og det er det jeg virkelig har savnet i disse årene hvor jeg har spist lavkarbo! Jeg har lagd mye rømmegrøt, men har prøvd utallige andre varianter, hvor meste har gått i vasken… Bortsett fra denne 🤩 Denne er meget god, og jeg tømte en grøtmix på få dager 🙊 Den er himmelsk med all den fløten, men jeg var nødt å eksperimentere for å få ned kcal og karbs siden jeg spiste den så ofte 😂så jeg byttet ut 2,5 dl fløte med usøtet soyamelk, kokte den i 10 min, og det funket bra det og 👍Er evig takknemlig for oppskriftene dine, som gjør hverdagen min på lavkarbo hakket enklere ❤️

    6. Jeg lagde grøtmixen din igår – uten fibrex. Er fæl til å freestyle litt med oppskrifter ut fra hva jeg har liggende, så slumpa det meste og hadde i gresskarkjerner OG HERLIGHET SÅ GOD DEN VAR 😍
      Hadde den til frokost idag, og det var helt nydelig! Det var som havregrøt BARE BEDRE!
      Anbefaler den videre til alle hehe
      Tusen takk 😍😍😍

    7. Heisan, jeg fikk lyst å prøve denne. Men i mangel på sukkerrofiber/fibrex så brukte jeg pofiber (bor i «provinsen» så det er ikke alt man har for hånden) og det fungerte helt greit. Liker denne grøten mye bedre enn den på fløte, rømme og johannesbrødkjærnemel. Takker for oppskriften😋

    8. Ser godt ut! Savner havregrøt på lavkarbo. Kan man bruke psyllium isteden for sukkerpfiber? Og mandelmel er vel det samme som knuste mandler?

      Gleder meg til å teste!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg