Et av mine favorittbrød på lavkarbo

Idag vil jeg dele en oppskrift på et av mine favoritt lavkarbo brød. Jeg har delt den tidligere, men en god ting kan ikke deles for ofte siden vi nå er i gang med en felles uke med lavkarbo mat og jeg begynner altså med å dele en oppskrift på et brød jeg liker veldig godt og som egner seg til å fryse ned.  Dette brødet gir ca 14 – 15 skiver alt etter tykkelsen på skivene. 1 skive delt i 2 med godt pålegg metter godt. Supert å ta med seg på jobb/skole som niste.

FAVORITTBRØD

100 gr valnøtter

200 gr linfrø

30 gr sukkerroefiber – kjøpes på helsekost ( kan evt byttes med fibrex)

2 ts fiberhusk – står ved allergimat i vanlig matbutikk

ca 3 -5 dråper  flytende natreen – står ved kaffe og te i matbutikk

0,5 ts salt

2 ts natron

2 ts rapsolje

300 gr cottage chees

0,25 dl eplecider eddik

0,25 dl varmt vann

4 -5 egg  ( 4 om de er store , 5 om de er små )

Slik gjør du:

Sett ovnen på 180 grader, vanlig over og under varme

Ha så valnøtter og linfrø  i en blender og mos dette til mel, blir litt sånn seig konsistens.

Mos cottage chees og egg sammen med en stavmikser, så du ikke får hvite prikker i brødet.

Tillsett så de andre ingrediensene ( utenom vann og eplecidereddik) og bland alt godt sammen.

Rør så inn det varme vannet blandet med eplecidereddik, da ser du at det skjer en prosess i deigen,

bland godt og fordel i ønsket form.

Kle den formen du bruker med bakepapir, her kan alle type brød former brukes, men blir den for stor vil du få ett forholdsvis flatt brød.  Min form er 1,3 l, liker litt store skiver som kan deles i 2

Stek brødet i brødform på rist, nederst i ovnen på 180 grader ca1 time, avkjøl brødet helt i formen før du skjærer i det.

Dette brødet minner litt om Dansk rugbrød.

Egner seg godt til å fryse ned.

Server med godt pålegg

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram for mer bilder og inspirasjon

 

17 kommentarer
      1. Keto og lavkarbo er det samme. Er bare mengde inntak av karbohydrater som skiller. Så det kommer helt ann på hvor mange karbohydrater du spiser pr dag og om du teller det.

      1. Hei. Jeg regnet litt på det i farten. Tar jeg ikke heeelt feil, så er det ca 16g karb i hele brødet.
        Så enten 1 karb per skive, eller rett under da 🙂

    1. Hei. Leste på siden « bra mat « at linfrø helst skal spises hele og varmebehandles først, pga av at linfrø kan danne blåsyre i magesekken. Det var også anbefalt 1-2 ss linfrø om dagen. Denne oppskriften tok jeg fatt på før jeg leste artikkelen og oppskriften inneholder ganske mye linfrø, og de knuses til mel. Er skeptisk til og spise brødet, men har ikke lyst og kaste det heller. Legger ved link til siden jeg leste artikkelen : https://bramat.no/kosthold/matvarer/3394-disse-froene-bor-du-ikke-spise-for-mye-av

      1. Hei og takk for innspill. Malte linfrø i dette brødet blir jo varmebehandlet så derfor er det ok å bruke. Malte linfrø skal ikke brukes i smoothie eller spises uten varmebehandling, men i knekkebrød, brød og granola som varmebehandles kan du være trygg på at knuste linfrø gir deg nyttig planteomega3. Om du ikke varmebehandler kan det danne ugunstige stoffer i magesekken. Men i brød blir det jo varmebehandlet så derfro ok. Linfrø trenger over 20 min varmebehandling for å ikke utvikle blåsyre som du hentyder, dette brødet blir stekt lenger enn det. Håper du fikk den informasjon du trengte.

    2. Fantastisk godt brød, takk for oppskriften. Med dette ble lavkarbo lett 🙂
      Men jeg opplevde at det ble ganske bløtt av kondens i formen etter å ha avkjølt det i denne. Kan det tas ut av formen og avkjøles rett på rist?

    3. Hei Hanne!
      I oppskriften oppgir du 0,25dl vann og 0,25dl eplecider eddik.
      Med andre ord 0,025 liter eller 25ml av både vann og eddik.
      Stemmer dette? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg