En nydelig spiralloff – lavkarbo og glutenfri

Husker du spiralloffen som herjet landet på 70 og 80 tallet? Selvfølgelig gjør du det om du er “gammel” nok! Spiralloff får man jo fremdeles kjøpt i butikken, selv om den ikke er lavkarbo.   Det ville jeg gjøre noe med!Det eneste du trenger er en spiralloff form og følge den superenkle oppskriften du finner nedenfor her.Deigen passer perfekt til 1 loff, så da er det bare å sette i gang!

Spiralloff

7 egg –  reduser til 6 stk om eggene er store – mine egg var ca 52 gr

2 ss kremfløte

4 ss majones

4 ss pofiber

2 ss fiberhusk

1 ss kokos mel

1 ss mandel mel – ikke fettredusert

1 ts xanthan gum –  kjøpes på helsekost

1/4 – 1/2 ts salt

2 ts bakepulver

1/4 – 1/2  ts tørrgjør

1/2 – 1  ts splenda eller bruk litt av den søtning du foretrekker

2 ss kokende vann

Stekes på 190 grader, vanlig over og under varme, i spiralloff form, midt i ovnen på rist i  55 – 60 minutt

Slik gjør du:

Mål opp alle tørre ingrediensen i en skål

Ha egg, majones og fløte i en egnet bakebolle og bland dette godt sammen med en visp, går fint for hånd.

Rør inn de tørre ingrediensene, tilslutt rører du inn 2 ss varmt vann.

Fordel i egnet form og stek.

I dette tilfelle trenger du en spiralloff form og den smører du godt med litt meierismør + drysser litt pofiber i den halvdelen av formen som brøddeigen has oppi.

Dette gjør det  enklere å få ut brødet etter steking

 

Tips: Har du ikke en form liggende, selges de til ca 30,- på gjennbruks butikker

 

Jeg skjærer brødet opp i skiver og fryser ned med mellomleggs papir mellom.

Brødet gir ca 20 skiver

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

 

7 kommentarer
    1. Hei, prøvde denne spiralloffen i dag, men det ble bare halve forma. Virket som den hevet veldig lite og lurer på hva jeg kan gjøre.

      1. Brukte du små egg? Jeg har fått tilbakemelding tidligere at røren ble for stor i forhold til form hos noen. Jeg har ikke hatt problem selv med at det ikke hever seg har laget flere ganger. Veldig dumt at det ikke ble som forventet. Har du kanskje en større form enn meg?

        1. Hei igjen, takk for at du svarte så fort. Eggene var så store at jeg brukte 6 egg. Målte forma og den er 2 liter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg