Bringebærhjerter med mandelflak

Jeg elsker bringebær, og jeg tilsetter bringebær der jeg kan. Som i disse deilige bringebærhjertene.

Jeg har brukt en søt fathead deig, som vel er det nærmeste du kan komme søt hvetedeig i smak og konsistens ved et lavkarbo kosthold.

BRINGEBÆRHJERTER 9 stk

 200 gram revet mozzarella

70 gram kremost naturell dette er ca  2 store ss

1 romtemperert egg

100 gr mandelmel ( ikke fettredusert)

 1 ts kardemomme

1 ts bakepulver

1/2 ts xanthan gum – dette er bindemiddel og kjøpes på helsekost

2 ts splenda eller natreen strø – eller den søtning du fortrekker, husk mengdejuster

1/2 ts vanilje essens

+ 1 egg til pensling

1 – 2  ss hakket mandelflak

 

2  store ss bringebær syltetøy

1/4 ts xanthan gum – kjøpes på helsekost og er bindemiddel

Slik gjør du:

Start med å røre sammen bringebærsyltetøy og xanthan gum slik at dette kan stå og bli litt tykkere og dermed ikke renner så lett ut av hjertene ved steking.

 

Mål så opp alle ingredienser før du starter og finn frem 1 stk engangs hanske

Ha  revet mozzarella i en egnet skål som tåler mikro og kjør denne på full effekt i ca 2 x 30 sekunder.  Den skal bli sånn milkshake konsistens. Har du ikke mikro kan osten også smeltes forsiktig i en gryte, det tar litt lengre tid.

Nå osten er klar, rører du inn et romtemperert egg, rør så inn kremost , mel etc. Ta på engangshansken og kna deigen godt slik at alt blander seg og du får en fin smidig deigklump.

Kjevle deigen ut mellom 2 bakepapir og stikk ut hjerter med en pepperkakeform, 2 stk pr hjerte

Fordel 9 stk hjerter på et bakeark, ha på en liten ts bringebær syltetøy, pensle ytterkant av hjerte med litt egg og legg det andre hjerte over. Trill en liten “pølse” som er lang nok til å gå rundt hele hjerte. Dette tetter igjen skjøten slik at bringebær syltetøy blir værende inni hjertene. Jeg har stekt uten denne “pølsen” også, men har hjerte i halsen hver gang, så for sikkerhets skyld lukker jeg skjøten på hjerte med litt deig.Gjennta hele prosessen til alle 9 hjertene er ferdig.

Pensle med egg og dryss over grovhakket mandelflak.

 

Velbekomme

 

Smaker aller best nystekt, kan fryses om ikke alle blir spist opp samme dag

 

Steketid 16 – 20  minutt midt i ovn på 170 grader varmluft. I min ovn steker jeg 18 min

Da håper jeg  det smaker

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

10 kommentarer
    1. Heisann! De så skikkelig gode ut❤️🙌
      Bare lurte på om du kjøper syltetøy eller rører du bare bær selv?

      1. Du kan bruke Johannes brød kjernemel men det gir ikke helt den samme elasitet som xanthan gum. Det finnes flere som selger xanthan gum på nettet og de fleste helsekost butikkene har xanthan gum i sortimentet. Så for å oppnå samme resultat som meg anbefale jeg xanthan gum.

      1. Har du lest oppskrift? Der står det at du skal smelte i mikroen. Om du ikke har mikro kan du smelte i gryte på svak varme. Ja det er revet mozzarella som brukes, du kan også bruke revet hvitost om du ønsker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg