Bounty på lavkarbo vis

Bounty er noe av det beste jeg vet når det kommer til sjokolader. Den hjemmelaget sukkerfrie lavkarbo versjonen smaker  nesten enda bedre enn den kjøpte, da den kan være litt i søteste laget for meg. Den hjemmelaget versjonen kan justeres selv hvor søt den skal være.

Hjemmelaget lavkarbo bounty laget jeg vel første gang for 12 – 15 år siden.

Det har siden den gang gått i rykk og napp hvor ofte jeg lager, men nå til jul passer det så godt med litt hjemmelaget julegodter.

LAVKARBO BOUNTY

60 gr sukrin

60 gr cocosa –  cocos olje på glass, den nøytrale

135 gr kokosmelk – kun den tykke kremete delen som skiller seg og ligger på toppen

60 gr kemfløte

1/2 – 1 ts indisk tragant – apotek

 ca 200 gr kokosmasse

5 dråper flytende natreen – rema

2 -3 plater valgfri sukkerfri sjokolade – rema

Slik gjør du:

Ha sukrin og cocosa i en kjele og la dette smelte sammen på svak varme.

Ha så i den delen av kokosmelken som kun er “stiv” sammen med fløte og tragant i kjelen. Varm opp til kokepunktet, ta bort kjelen fra platen og rør inn kokosmasse og noen dråper natreen. Føler du at du trenger mer enn de 200 gr med kokosmasse som står oppgitt så justere du slik at røren blir passe.

Kle en liten langpanne eller skål etc med bakepapir og fordel kokosmassen gjevnt utover og sette kaldt. I kjøleskap lar jeg det stå natten over, i fryser ca 2 timer.

Del opp i passe biter, dypp i sjokolade, dryss over litt kokos og setter kaldt til sjokolade er stivnet skikkelig. Oppbevares i tett boks i kjøleskap frem til de skal serveres.

 

Velbekomme

 

Følg meg gjerne på instagram Lavkarbomedhanne for mer bilder og inspirasjon

 

 

8 kommentarer
    1. Heisann!
      Kan jeg bruke tagatesse istedenfor sukrin og i så fall er det samme mengde? Evt sukrin gold? 🙂
      Gleder meg til å prøve. Takk for supre oppskrifter!

      1. Jeg måtte faktisk google litt, men utfra det jeg fant på nett så ser det ut som det går fint å bruke i denne oppskriften. Men vær obs på mengdejustering når det blir produktbytte.

    2. Hei og takk for mange fine oppskrifter. I dag har jeg laget Bounty, men lurer på om massen inni skal være hvit som på bildet? Sukrin og Cocosa smeltet ikke til en f,ytende masse, men ble bare brunt. Skal det være flytende.?

      1. Brukte du vanlig sukrin? Du skal bare varme opp på svak varme slik at det smelter sammen. Kan du ha hatt for høy varme på eller brukte du sukrin gold, den er jo brun🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg