Snickers

SNICKERS

Bunn:

200 gr salte peanøtter (di med 5/100 som europris og rusta har)

50 gr fibersirup gold

40 gr meieri smør

 

Karamell:

150 gr fibersirup gold – kjøpes på helsekost og i noen dagligvarer

45 gr meieri smør

1/2 ts vanilje essens – kjøpes på Rema

3 ss splenda  – Desverre selges ikke splenda i Norge lenger

Kan erstatte splenda med natreen strø

1,5 dl fløte

 

Topping:

1 plate sukkerfri sjokolade ca 100 gr ( Cloetta ) eller den du liker best

2 never eller mer med salte peanøtter til å drysse over sjokoladen

Ha peanøtter i en foodprosessor/blender og mal disse til en fin kornet blanding.
Varm opp fibersirup og smør til det bobler, trekk bort fra plata, å rør inn  peanøtter i sirupblandingen.
Ha bakepapir i en passende form ( liten brødform eller annen egnet form ) jeg synes disse alu.formen en kjøper på europris er greie.

Fordel peanøttblanding utover og sett formen i kjøleskapet mens du lager karamellen.

Ha meierismør, splenda, kremfløte, vaniljeessens, fibersirup i en bolle som tåler mikro og høy varme.

 

Bland dette sammen og sett i mikrobølgeovn  ca 10 – 12 minutt, stopp å sjekke konsistens og rør litt underveis. Jeg har det på full effekt og stopper og rører ca hvert 2 minutt, du ser når karamellen er kremet og fin, noen ganger er den det etter 8 min, andre ganger må jeg ha 12 min, så dette må prøves frem i din mikro.

Lager du karamell i gryte, må du beregne minst 30 – 45  min  faktisk opp mot en hel time noen ganger og røre underveis.

Derfor foretrekker jeg å bruke mikro noen ganger når det skal gå litt raskere.

Desto lengre man koker desto hardere konsistens får karamellen.

Ha karamellen over peanøttbunnen og sett kjølig til karamellen stivner litt.

 

Smelt sjokoladen forsiktig over svak varme, fordel den over karamellen og dryss over peanøtter, avkjøl minst 3 t, vil du avkjøle i en fart, sett formen i fryseboksen, da halverer du kjøletiden om du ikke klarer å vente på herligheten. Oppbevares i kjøleskap og del opp i passe biter rett før servering og nyt.

 Snickers i biter kan fryses.

 

Tips: Fukt bakepapir med vann, krøll det godt sammen og klem bort vannet, så former det seg så fint i den type form du måtte ønske å bruke.

 

Jeg velger å ikke kreditere noen for denne oppskriften, da jeg har hentet litt her og der. Et raskt google søk viser at det finnes flere snickers oppskrifter fra flere matglade flere år tilbake som både er lavkarbo og høykarbo, så da hadde lista blitt lang på den som skulle fått kreditt.

 

 

#lavkarbo #sukkerfri #hjemmelaget #matfrabunnen #lavkarbomedhanne #lørdagsgodt

4 kommentarer
    1. Hei!

      Jeg har veldig lyst til å bake denne kaken, men har problemer med å få tak i Splenda. Kan dette byttes ut med noe annet eventuelt? Takknemlig for svar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg