Salt lakris karamell

SALT LAKRIS KARAMELL

300 gr fiber sirup  ( 2,5 dl ) kan bruke clear eller gold
1 dl krem fløte
1/2 ts vanilje pulver –  helsekost
3-4 ts lakris pulver –  helsekost eller apotek
litt maldon salt

 

Bland alt utenom salt i en gryte. La dette småkoke på svak varme  i ca 35 minutt.  Temperaturen avgjør hvor harde karamellene blir. Koker du blandingen til 120 grader får du myke deilige litt sånn smørbukk  karameller. Foretrekker du dem litt hardere, kok til 125 grader. Har du ikke temperaturmåler for mat, så kok i 35 min og sjekk tykkelse/stivhet på karamellmassen har passe konsistens, fordeler du den utover bakepapirkledd form, drysser over litt maldon salt. Avkjøler noen timer eller natten over i kjøleskap.
Del så opp i passe biter. Er fint å pakke inn i matpapir,bakepapir eller mellomleggspapir som jeg bruker da det er ferdig oppdelt og i passe størrelse. Pakker inn en og en karamell har oppi en fin skål, glass eller boks og oppbevarer i kjøleskap.

 

 

#lakris #saltlakris #karamell #lavkarbo #sukkerfri #frabunnen #matfrabunnenn #blogg #jul #julegodt #lavkarbomedhanne

16 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad i karamell, prøver å finne en oppskrift jeg kan bruke. Jeg liker ikke lakris, jeg kan vel bare fjerne lakrispulveret også for jeg vanlige karameller ?

    2. Fantastisk gode. Jeg hadde nok i mer lakrispulver. Noen toppede teskjeer. Har prøvd en annen oppskrift også, men jeg sliter med å få de faste nok.

      1. Heisann, vanilje essens bruker jeg innimellom er det det samme som vanilje estrakt? Om det er så kan du bruke det. Blir en litt mer “kunstig” smak men absolutt godt. Bytter du om på innholdet må du huske å mengdejustere.

    3. Hei. Du skriver at man kan velge sirup. Foretrekker du den ene fremfor den andre, og hvilken forskjell gjør de?

    4. Hei! Jeg prøvde nettopp å lage disse, men lurer på om jeg hadde på altfor høy varme fordi plutselig skilte det seg i kjelen. Det ble mye olje og en “karamell/lakrismasse” som la seg i bunnen av kjelen. Massen var veldig god, men det ble oljete (hjalp å forme til kuler og rulle i lakrispulver). Har du vært borti noe sånt? Skal man forresten røre i kjelen mens det koker eller bare la det koke urørt? Skal prøve på nytt i morgen! Tusen takk for en skikkelig inspirerende blogg! ❤️

      1. Jeg har opplevd noen ganger når jeg lager vanlige karameller at det liksom skiller seg, da rører jeg inn en skvett med kald fløte, så binder massen seg igjen. Det går nok fint med denne oppskriften og. Ja jeg rører underveis i prosessen. Så lurt å rulle i lakris pulver. Håper smaken ble god til slutt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg