Blomkål og sellerirotmos

Det er både enkelt og godt å lage mos med sellerirot – blomkål.  Et deilig og raffinert tilbehør til middagen som du også kan servere sammen med lettkokte grønnsaker som en egen rett egentlig. Hjemme hos oss erstatter den potetmosen der vi ville brukt den. Egner seg fint å fryse ned til travle dager.

BLOMKÅL OG SELLERIROTMOS 3 – 4 porsjoner

1 blomkålhode

1 hel sellerirot

1 fedd hvitløk

2-3 ss meierismør

1/2 dl kremfløte

salt,pepper, revet muskattnøtt

 

Slik gjør du:

Skrell sellerirot og blomkål, kutt i passe biter.

Ha hvitløk, blomkål og sellerirot i en gryte, tilsett kun vann og kok mørt.

 

Hell av vannet og tillsett smør og fløte.

 

Mos med en god gammelsdags “stamper”  en slik  du moser potetmos for hånd med, da blir stappa litt grov, liker du den finmost som pure, bruker du stavmikser.

 

 Når mosen er slik konsistens du ønsker , smaker du til med muskattnøtt, salt og pepper.

 

Egner seg fint til å fryse for travle dager.

 

Jeg fryser i sipposer fra Ikea, klemmer det flatt, da tiner det fort.

 

Da håper jeg det smaker, velbekomme

 

 

Følg meg gjerne på Instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

 

12 kommentarer
    1. Maya Johansen:
      Nei ingen bok fra min side, å det kommer det ineppe vil jeg tro. Jeg er kun over gjennomsnittet interresert i mat og vil dele matgleden med andre. Hyggelig at du liker siden min

      1. Du bruker matvare tabellen til å regne det ut selv. Jeg utvikler oppskrifter og deler gratis av min kompetanse og oppskrifter. Altså helt ulønnet arbeid. Så anbefaler deg å legge inn matvarer i matvaretabellen så får du opp all informasjon du trenger.

    2. Denne er fullt på høyde med potetmos! Og veldig god.
      Men siden jeg kanskje er over gjennomsnittet begeistret for selleri, ble denne litt (for) mild i smaken for meg.
      Men – jeg skulle ønske at dere som lager oppskrifter, benytter vekt i stedet for antall. 1 blomkål, 1 sellerirot, 1 gulrot osv varierer enormt i vekt Og størrelse. Noe å tenke på?

      1. Så hyggelig at du likte den og takk for tilbakemelding. Det er alltid forbedrings potensiale, så noe å tenke på at vi som utvikler oppskrifter må skrive gram og ikke stykk.

    3. Har du noe forslag til å få mosen tykkere i konsistensen? Uansett hvor lite smør og fløte jeg har i, blir det en tynn suppe 😣

      1. Hell av alt vann og la den dampe litt av seg eller renne godt av seg i en sil. Du kan også prøve å kneppe den med en gaffel oppi en melsikt, rør så inn litt smør og fløte, smak til med ønsket krydder. Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg