Suksesskake er manges favoritt

Suksesskake, eller “Kake med gul krem” som noen også kaller den, er manges store favoritt på kakefronten. Kaken består av en deilig nøttebunn og en fantastisk god krem. Den karakteristiske gule fargen på kremen kommer av mange eggeplommer og godt meierismør. Lag den enten som 1 stor kake eller små søte porsjonskaker. Denne kaken er glutenfri, sukkerfri og smaker himmelsk. Ikke rart det er favoritten til flere.

SUKSESS KAKE

6 Eggehviter
70 g Tagatess/Finesse bakesukker
100 g Malte mandler
100 g Malte hasselnøtter
1 ts Bakepulver

Slik gjør du:

Pisk eggehvite og søtning til stiv marrengsmasse, vend inn nøtter og bakepulver.

Fordel i en rund form på 24 cm, anbefaler bakepapir i bunn.

Stek 160 grader ca 35 min midt i ovn.

Som porsjonskake i muffinsformer korter jeg ned steketid til ca 20 – 25 min.

“Antall varierer alt etter størrelse på muffinsformer”

Oppskriften på rund lavkarbo suksesskake fant jeg for lenge siden på bloggen til Monicha Winther, men lager stort sett kun porsjonskaker av den

Fyll:
6 Eggeplommer
1 dl Krem fløte
50 g Tagatess/finesse bakesukker

120 g Meierismør – Smelt smør og avkjøleller mykt romtemp kan også brukes

Ha eggeplommer, fløte, søtning i en gryte og varm opp mens du røre hele tiden.

Må ikke koke. Når den tykner rett før kokepunkt trekker du gryte til side, avkjøl litt og rør inn smeltet avkjølt smør/ eller mykt romtemperert.  Sett i kjøleskap minst 3 timer eller helst natten over.

Jeg pisker alltid opp kremen når den er blitt kald, da blir den så fluffy og fin, men det er ikke et must for den gode smaken.

Fordel den gule kremen over kaken eller porsjons kakene og risle litt sukkerfri sjokolade over som dekor.

Da håper jeg det smaker, velbekomme!

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

17 kommentarer

Siste innlegg