Boller

Boller og brus elsker vel alle store og små. Disse lavkarbobollene er ikke langt unna di fluffy hvetebollene vi spiser på høykarbo.

Boller ❤

3-4 egg
3 ss tagatess
3 ss fiberhusk
1/2 ts salt
1 ts natron
1 ts bakepulver
3 ts kardemomme
50 gr mandelmel mal selv eller bruk regal malte mandler
50 gr kokos mel
1 ss pofiber
50 gr smelta meieri smør
1 beger seter rømme

Bland alt det tørre.
Rør så inn egg, rømme og smelta smør.

La stå og svelle 5-10 min. Form ca 12 boller.
Jeg deler deigen i 2 og lager sjokolade boller av halvparten.  Har da i 40 gr hakket sukkerfri sjokolade. Jeg liker so free sin den lilla.

Steker på 200 grader midt i ovn ca 15 min
Pensle med egg før steking og smelta smør

etter steking.

 

 

25 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg har Bioterra Økologisk Mandelmel som kun inneholder 4 gr karbohydrater pr 100 gram og er ikke fettredusert.
      Regal ser jeg inneholder 9 gram karbohydrater pr 100 gr..
      Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan bruke melet jeg har, eller om det blir best med Regal sitt.??
      Ser du skriver: Mal selv eller bruk Regal sitt..,men merket på mandelmelet har kanskje ikke noe å si??

      Bollene ser herlige ut og er det noe jeg savner så er det “Gjærbakst”

      1. Hei, det mandelmelet har jeg ikke kjennskap til. Men om det er type malte mandler mel så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke det. Må lese litt om det skjønner jeg 🙈

    2. Du skulle tatt ett bilde av deigen din…for aner ikke om den er korrekt.😅
      Den står og sveller nå…men den er ikke “deig” aktig. Men veldig veldig luftig. Ser ikke helt hvordan man skal kunne forme boller av desse.

      Deigen er god på smak da 🙈

    3. Heia. Laga disse bollene i dag. Fantastisk god smak. Eneste var at mine ble helt flate. De klarte ikke stekingen. De var runde da jeg la di inn i ovnen. Har du opplevd det samme og vet hva jeg kan ha gjort galt?

    4. Ja det var vanskelig med stekingen.. De var så runde og fine i ovnen, og så åpnet jeg døren og de klappet sammen.. Jeg satte de inn i gjen for å steke litt leger og de økte igjen og så nesten normale ut. Jeg hadde litt lavere temp for jeg er vant til at Tagatessen ikke skal ha mere enn 160 grader.. Men jeg hadde 180 og måtte øke steketiden til ca 20 min..??? Men de falt sammen alikevell..

      1. Så dumt de klappet sammen da. Håper smaken var god. Lavkarbo bakst må behandles som fløtekake bunn, da vi bruker bakepulver og natron som hevemiddel og ikke gjær. Bedre lykke neste gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg