Frokost og lunsj tips på lavkarbo

Jeg får ofte spørsmål om hva jeg spiser til frokost og lunsj på lavkarbo. Veldig mange er av den oppfattning at vi som lever på lavkarbo spiser kun egg, bacon og masse,masse fett, men egentlig kan det se ut som et helt vanlig Norsk husmanns kosthold, bare uten di raske karbohydratene. Det krever litt planlegging og baking av enkel brødmat. Å bake brød og rundstykker på lavkarbo går mye fortere enn vanlig gjærbakst brød, da hevemiddel stort sett er bakepulver og natron. Kikk under kategori brød, så finner du garantert en favoritt som passer deg.

På bildet her har jeg rustikke rundstykker med squash, servert med ønsket pålegg. Oppskrift på rundtykkene finner du her

Bagels med rørte bær, kokt egg og smør er jo en favoritt.

Bagels finner du oppskrift på her

Favoritt knekkebrødet mitt med makrell i tomat. Ja vi kan fint spise makrell i tomat på lavkarbo, bare sjekk boksen du kjøper for karbohydrater og skarp bort endel av tomatsausen, så er det fremdeles et bra pålegg proppfullt av sunne oljer og vitaminer. Fet fisk som makrell og sild er en viktig del av et sunt kosthold. I tillegg til de velkjente helsefordelaktig langkjedede omega-3 fettsyrene og vitamin D, inneholder disse fiskene også enumettede fettsyrer, proteiner, di-peptider og frie aminosyrer, så jeg spiser makrell i tomat med god samvittighet. Oppskrift på favoritt knekkebrød finner du her

Noen ganger har vi ikke vært så flinke å planlegge, eller dagene fyke avgårde og vi kommer litt i tidsklemma. Da kan det være godt å kunne lage knekkebrød i mikro på 5 min om du har det. Oppskrift på knekkebrød i mikro finner du her

Jeg bruker mye egg som pålegg, men det er fordi jeg liker egg og egg inneholder alle viktige næringsstoffer utenom vitamin C, dette tar jeg tillskudd av utenom.

#lavkarbo #frokost #lunsj #egg #blogger #ikkebareeggogfett #lavkarbomedhanne #glutenfri #sukkerfri #hjemmelaget #matfrabunnen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg