Focaccia

Focaccia er den type brød som passer til alt, enten det er som tilbehør til grilling eller ved siden av en god salat eller suppe. Det er fult mulig å lage et godt focaccia brød på lavkarbo kosthold også.

FOCACCIA liten langpanne

220 gr revet hvitost eller revet mozzarella

1 beger ( 125 gr ) tine kremost naturell

50 gr malte mandler – regal malt mandel mel ( ikke fettredusert )

30 gr sesammel

1 ss pofiber

1 ts bakepulver

1 strøken ts xanthan gum  (får du ikke tak i, så bak uten, vet at det ofte  kan være utsolgt)

1 egg

 

Slik gjør du:

Ha revet ost og kremost i en skål som tåler varmer og mikrobølgeovn, smelt dette godt sammen på full effekt.  Dette tar 3-5 minutt , det skal bli “flytende” som en tykk milkshake.

Mål opp resten av ingrediensene, rør så inn i den smelta osten, kna gjerne godt med hånden.

Fordel deigen utover bakepapirkledd liten langpanne (24×33), pensle med litt olje over deigen, dryss på maldonsalt og litt urter, stek gyllen midt i ovnen.

Stekes midt i ovnen 200 gr i ca 20 minutter på vanlig over og undervarme.

 

Følg meg gjerne på instagram for flere bilder og inspirasjon

15 kommentarer
    1. Oi! Foccaciabrød som er lavkarbo? Den må jeg prøve. Er veldig glad i det brødet, så er denne like god som vanlig, så blir jeg glad 🙂 Takk for at du delte!

    2. Aina:
      Hei Aina, du vil jo aldri oppnå den fluffy hvetemel og gjær opplevelsen på lavkarbo, men dette er det beste lavkarbo versjonen av focaccia jeg har testet. Å klarte nesten ikke stoppe å spise, brødet “ropte” på meg. Så puttet det i fryseren til en annen dag. Anbefaler det virkelig.

    3. Gleder meg til å prøve Hanne! Ser at her har du pofiber…burde jeg prøve det i bagels også siden jeg ikke har xanthan gum?

    4. Flott konsistens. Brukte kun mandelmel. MEN for utpreget smak av ost, etter min smak. Passer derfor ikke til all type mat. Kan tenke meg at den er perfekt til suppe, gryte o.l, men ikke passende til mat hvor man ønsker en mere nøytral brødsmak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg