Pepperkaker

PEPPERKAKER ca 45 stk

125 gr fibersirup gold

40 gr  tagatess

30 gr meierismør

250 ml fløte

250 gr malte mandle ( male selv eller bruke regal malte mandler )

2 ts pepperkake krydder ( se  egen oppskrift )

1 ts xanthan gum

1 ts bakepulver

 

Ha fibersirup gold, tagatess, fløte og smør i en gryte og varm opp til kokepunkt. Nå du ser det bobler trekkes gryte til side og avkjøl.

 

Imens måler du opp di tørre ingrediensene.

 

Når sirup blanding er avkjølt, rører du inn det tørre og setter hele gryta kaldt i 1 time.

 

Varm opp ovn til 175 grader, vanlig over og under varme, stek ca 5 – 8 minutt, når di er “gyllne” i kanten er di ferdig stekt.

Del deigen i 4, kjevle hver bit ut til en tynn leiv mellom to bakepapir. Stikk ut i ønsket form og stek på bakepapir.

Avkjøl helt før du evt pynter med sukrin melis og sukkerfri nonstop.

 

Melisglasur lager du av 1 eggehvite som piskes  nesten stiv og ca 80 gr sukrin melis som du blander godt, har i en sprøytepose og pynter pepperkaker, dekorer med nonstopp eller ha litt farge i melis glasur om du ønsker.

 

PEPPERKAKEKRYDDER

4 ss kanel

4 ss ingefær

2 ss nellik

2 ss kardemomme

Bland alt i en skål, oppbevares i tett glass. Godt i krydderkaker, julekaffe og i pepperkaker. Dette krydderet lukter jul.

 

Følg meg gjerne på istagram – Lavkarbomedhanne – for mer bilder og inspirasjon

 

 

#jul #glutenfri #sukkerfri #pepperkaker #blogg #blogger #lavkarbomedhanne

 

14 kommentarer
    1. Hei.
      Takk for mye inspirasjon og gode oppskrifter.
      Har fått påvist mandel allergi og dette gjøre det litt vanskelig syns jeg, men vet du om jeg kan erstatte mandelmel med sesammel i dine oppskrifter?

      1. Som oftest kan mandelmel erstattes med kokosmel og sesammel. Må nok litt mengdejustering til. Husk litt søt og salt i deig ved sesammel. Da bryter du den beiske smaken sesam mel kan gi.

    2. Hei. Hvor viktig er xantan gum i denne oppskriften? Jeg bor langt ute på landet og har alle de andre ingrediensene. Mange mil – minst 2 timer – å kjøre om jeg skal kjøpe dette…..kan jeg lage dem uten ?

      1. Hei, så hyggelig at du liker oppskriftene. Pepperkakedeigen blir veldig hard og kompakt om du lager den dagen før, tro meg jeg har feilet der. Så det beste er å lage den og sette kaldt 1-2 timer, da er den mest medgjørlig. Lykke til med baking.

    3. Heisann og takk for masse inspirasjon .
      Disse strever jeg forøvrig med. Deigen blir ikke hard og klarer ikke å løsne fra papiret og ta over på platen.. skal bakepapiret oljes? Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke
      Klem fra Unni

      1. Uff så dumt at deigen ikke vil samarbeide. Lavkarbo bakst er ikke alltid like enkel å jobbe med, men det skal gå fint å stikke ut pepperkaker. Jeg har brukt oppskrift flere ganger selv og fått tilbakemelding fra andre om gode kaker. Håper du fikk det til til slutt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg