Gulrotkake

LAVKARBOVENNLIG GULROTKAKE

BUNN

6 egg
4 ss tagatess
3 ts kanel
2 ts bakepulver
1/2 ts vanilje essens
4 ss kokos mel
6 ss mandelmel fra Regal eller mal mandeler selv, ikke bruk fettredusert mel
100 gr smelta meierismør
100 gr finreven gulrot

OSTEKREM

200 gr tine kremost naturell
2 ss tagatess
4 ss fløte
1/2 ts vanilje essens
1/2 ts presset limesaft
60 gr romtemperert meierismør

 

Slik gjør du:

Kakebunn
1. Skill eggeplomme og hvite
2. Pisk eggehvite stiv, ha i søtning og pisk litt til.  Ha så i plommene og visp videre til det er godt blandet
3. Vend så forsiktig inn resten av ingrediensene og ha det oppi en 24 cm kakeform som er kledd med bakepapir.
4. Stek på rist, midt i ovn, 175 gr  ca 30 minutter på over og undervarme

 

Avkjøl

 

Krem
1. Ha alle ingrediensene til ostekremen i en skål, pisk til luftig krem
2. Del kake i 2 om du ønsker krem inni, ha litt krem inni og resten oppå og rundt om du vil dekke hele kaken.
Pynt etter ønsket, idag ble det pyntet med hakket valnøtter og sukkerfrie gelebiler siden det er kake til farsdagen. Bilene har jeg laget av sukkerfri gele i bilformer.

 

Følg meg gjerne på instagram – Lavkarbomedhanne – for mer bilde og inspirasjon

6 kommentarer
    1. Louise Petersen:
      Har brukt kokosmelet til funksjonell mat, å om jeg husker riktig er det fettredusert. Har kastet posen, da jeg oppbevarer i bokser. Håper du fikk svar på ditt spørsmål.

    2. Kan jeg erstatte mandel mel med sesammel? Elr har du et annet forslag som passer bedre? Jeg tåler ikke mandler

      1. Hei Malin, du kan prøve å mikse kokosmel om du tåler det sammen med sesammel. Jeg ville tatt 50/50 . Men vet ikke helt hvordan resultat blir da jeg ikke har testet det selv. Men stort sett så kan kokosmel erstatte mandelmel med litt mengdejustering.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg