Tykklefse på lavkarbovis – glutenfri

Disse kaffegodbitene går ofte under navnet tykklefse og er en spesialitet fra Nordland. De aller fleste oppskriftene inneholder både sirup og hjortetakk noe som gir de en særegen og fin smak. Dette er noe av det aller beste jeg vet om når det kommer til norsk tradisjonsbakst. Denne versjonen er lavkarbo , uten sukker og er glutenfri. Egner seg godt å fryse om du ønsker det.

TYKKLEFSE

4 egg
4 ss majones
1 ss fiberhusk er
4 ss mandelmel

1 knivspiss hjortetakk

2 ss splenda eller natreen strø – sukrin sirup er også godt alternativ

( bruk den søtning du foretrekker , husk mengdejuster utifra søtning )

Litt salt, vaniljepulver eller noen dråper vaniljeessens og kardemomme er også godt i


Visp  eggene godt sammen, tilsett resten og og bland godt.  Stek 4 små eller 2 store lefser. Stekes på tørr stekepanne eller takke om du har det, jeg får 2 stk på størrelse med en asjett av denne oppskriften. Smør, kanel og sukring gold røres godt sammen , smøres på den ene, legg den andre over, del opp. Er også godt med sukkerfritt sjokoladepålegg inni.

Holder seg fint i kjøleskap 2-3 dager, kan fryses uten smørkrem

 

Denne oppskriften har jeg funnet på en lavkarbo gruppe på Facebook, jeg har fått oppgitt at dette er Camilla Kristiane Moen sin oppskrift, håper jeg kreditere riktig person.

 

Håper det smaker

 

Følg meg gjerne på Instagram for flere bilder og daglig inspirasjon

 

4 kommentarer
    1. NAM!! Prøvde disse til dessert i dag og de skuffet ikke! Jeg pisket nesten eggedosis av eggene, og fikk mer emn nok røre til 2 lefser. Tipper 4 hadde blitt perfekt, nr 2 ble veldig stor og nr 3 bitte liten 😂

    2. Heisan 🤗å tusen takk for oppskrift på kjempe gode lefser. Har du prøvd å fryse ferdig på smurt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg