Drømmekake

KAKEBUNN

6 eggehviter
150 gr mandler males
50 gr hasselnøtter males
100 gr tagatess (eller 6 ss)
1 ts bakepulver
Pisk eggehvite og tagatess stivt. Vend inn nøtter og bakepulver. Stek nederst i ovnen på 160 gr 30-35 min i 24 cm form. Husk å kle form med bakepapir.
Denne bunnen er god med kun krem og bær på.

SJOKOLADEKREM

1 plate sukkerfri sjokolade  (100 gr)
50 gr meieri smør
Smeltes sammen over svak varme.
Ta gryte bort fra platen og  rør så inn 1 eggeplomme, avkjøl.
Rør litt underveis i avkjøling

.
KARAMELL I MIKRO (kan fint lages i gryte på komfyr, men det tar opptil 30 min)

30 gr fibersirup gold
30 gr fibersirup clear
1 ss tagatess
1/2 ts vaniljepulver
1/2 dl krem fløte
25 gr meierismør smør

Ha alt i en skål som tåler varme. Sett inn i mikro 2 min full effekt, ta ut og rør. Set inn igjen i 3-4 min til, ta ut og rør.  Avkjøl nesten helt.
Legg kakebunnen på et fat, ha over karamell,  så sjokoladekrem. Pynt med litt hakka nøtter av ønsket slag, jeg synes peanøtter er godt. Oppbevares i kjøleskap til du skal servere den. Jeg pleier ta den ut av kjøleskapet ca 15 minutter før servering, da blir karamell passe seig og god.

Kaken egner seg til å fryses om det blir noe igjen.

 

6 kommentarer
    1. Denne såg berre nydelig ut, og skulle gjerne bakt den til farsdag i morgon. Men, bor på landet, langt fra helsekost, og har sjølsagt ikkje fibersirup! Er det noke som kan erstatte det?

    2. Tone:
      Hei Tone, selvfølgelg kan du bytte ut tagatess med annen søtning. Da må du mengdejustere og smaken kan bli litt anderledes. Men bruk gjerne den søtning du foretrekker.

    3. Tusen takk! Denne var helt super. Jeg lagde den i går. Mine venninner synes også den var topp. De slapp å ha dårlig samvittighet for å ta flere stykker av denne😂
      Serverte den med krem og jordbær på siden.
      Takk forventer super blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg